De motorsector in ons land kijkt al jaren uit naar overheidsmaatregelen die 125 cc-motoren aantrekkelijk moeten maken. Het liefst zag men de startleeftijd voor het motorrijden verlaagd van achttien naar zestien jaar. De jongeren zouden dan enkele jaren met een125 cc'er aan de slag kunnen en vervolgens overstappen naar exemplaren met meer cilinderinhoud.
...

De motorsector in ons land kijkt al jaren uit naar overheidsmaatregelen die 125 cc-motoren aantrekkelijk moeten maken. Het liefst zag men de startleeftijd voor het motorrijden verlaagd van achttien naar zestien jaar. De jongeren zouden dan enkele jaren met een125 cc'er aan de slag kunnen en vervolgens overstappen naar exemplaren met meer cilinderinhoud.In Duitsland en Frankrijk is die regeling al van kracht. De verkoop van 125 cc-fietsjes explodeerde er dan ook. Zover is het in ons land nog niet, hoewel ook hier de motorsector tevreden is. De wetswijziging die in oktober 1998 van kracht werd, maakt het voor bezitters van een autorijbewijs immers makkelijker om op een motorfiets te stappen. Wie zijn rijbewijs B na 1989 haalde, kan na twee jaar zonder enig bijkomend examen op een 125 cc'er met een maximaal vermogen van 15 pk stappen."Volumematig is die markt nog klein," zegt Marc Verriest, marketingverantwoordelijke Motoren bij Honda Belgium. "Maar de markt groeit snel. Er bestaat veel belangstelling voor die machines. We zitten nu eenmaal met een mobiliteitsprobleem." Febiac (de organisatie van auto- en motorbedrijven) zal volgens Verriest tijdens het Motorsalon met leaflets een sensibiliseringscampagne voeren die ook in het dealernet zal worden doorgetrokken. Michel Mergaerts, marketingverantwoordelijke bij D'Ieteren Sport ( Yamaha-importeur), verwacht niet alleen dat de markt voor de 125 cc'ers zal groeien, maar ook dat de hele motormarkt daarvan zal profiteren. Niet noodzakelijk omdat de 125 cc-rijders op termijn doorgroeien naar zwaardere modellen, maar omdat er meer over de gemotoriseerde tweewielers zal worden gesproken. "De mensen gaan beseffen dat ze met een motor kúnnen rijden." Elk groot merk heeft intussen enkele 125 cc'ers, zodat er voor elk wat wils is: scooters, off-the-roads, custombikes, supersportieve machines en ,gewone' toermotoren. Een merk als Sachs is terug van weggeweest en er zijn nieuwelingen: het Taiwanese Hartford en het Koreaanse Daelim. Sommige motoren zien eruit als potente 600 cc'ers en niet als een wat zwaardere bromfiets. De prijzen van de 125 cc'ers zijn interessant. Een blik in het marktoverzicht van het blad Motoren & Toerisme ("Alle motoren 1999") leert dat Peugeot al voor 84.990 frank een 100 cc-scooter in het gamma heeft. Jawa (onderdeel van de Cagiva-groep) komt met de goedkoopste 125'er in het aanbod voor slechts 99.950 frank. De prijs van de meeste modellen situeert zich tussen 125.000 en 150.000 frank. Uitschieters naar boven zijn de supersportieve Cagiva Mito (199.900 frank) en de Sachs V2 (226.000). AD VAN POPPEL