Het begon met pratende speelgoedpoppen. Later kwam de tamagotchi, gevolgd door een heuse robothond, de Sony Aibo. En nu is er het wifikonijn Nabaztag.
...

Het begon met pratende speelgoedpoppen. Later kwam de tamagotchi, gevolgd door een heuse robothond, de Sony Aibo. En nu is er het wifikonijn Nabaztag. Toch is de Nabaztag veel meer dan zomaar een speeltje. Het diertje werd bedacht door de Fransman Rafi Haladjian (Nabaztag betekent konijn in het Armeens, de moedertaal van Haladjian, die ook de oprichter is van de leverancier van wifi-verbindingen Ozone) en werd in juni 2005 op de markt gebracht door de Franse start-up Violet. Het witte plastic konijn is 23 centimeter lang en is via een draadloze netwerkverbinding constant verbonden met het internet. Daar slorpt de Nabaztag allerlei informatie op die hij vervolgens op zijn manier verwoordt. Dat leidt tot een waaier van gesproken diensten zoals het weerbericht, de luchtkwaliteit, de aankondiging van binnenkomende e-mail en het verloop van de Bel20 (dankzij een partnership met Boursorama). Spraaktechnologie speelt dus een belangrijke rol bij dit konijn. Maar het diertje communiceert ook op andere manieren: zo beweegt het met z'n oren als er een nieuw mailtje binnenkomt; en als hij blauwe wangen krijgt, betekent dit dat er slecht weer op komst is. U kunt het allemaal zelf instellen, zodat hij precies meedeelt wat u wilt horen. Nabaztag kan trouwens ook fungeren als een echte kindernanny. Hij kan uw kinderen vertellen dat ze moeten luisteren of dat het bedtijd is. Voelt u zich aangetrokken tot het interactieve konijn? Als u het wilt adopteren, kost dat 115 euro. Om het konijn aan het werk te zetten, moet u surfen naar Nabaztag. com om u te registreren en uw voorkeuren in te stellen. Er werden in Nabaztagland al verscheidene diensten en nieuwe programma's ontwikkeld door derden (muziek, nieuwsberichten enzovoort). Sommige zijn gratis, andere niet. Maar met een budget van 5,90 euro per maand zal uw konijn een hele waaier van diensten aankunnen. De Nabaztag is sinds december 2005 in België verkrijgbaar. "We verkopen er elke maand een vijftiental," schat de eigenares van de winkel Rose in Elsene. Weliswaar meestal aan Franstaligen (het konijn beheerst het Frans en het Engels, maar jammer genoeg nog niet de taal van Conscience; een Nederlandstalige versie is aangekondigd tegen het midden van 2007). Gesterkt door het volume van 50.000 exemplaren die al in Frankrijk, Zwitserland en Engeland werden afgezet, is Violet vastbesloten om de verkoop tegen het einde van het jaar op te krikken tot 150.000 stuks. Voor 2007 wordt gemikt op 400.000 exemplaren en tegen eind 2008 moeten dat er 2 miljoen worden. Rafi Haladjian baseert zijn optimisme vooral op de 350.000 vragen voor informatie die hij kreeg nadat het konijn drie minuten ten tonele werd gevoerd op CNN. Om zich aan die vooruitzichten aan te passen, heeft Violet afgelopen juni zijn kapitaal met 5 miljoen euro verhoogd, met de hulp van het risicokapitaalfonds Banexi Ventures Partners, dat mee gespekt wordt door BNP Paribas. De kapitaalverhoging is noodzakelijk voor de verdere ontwikkeling van het hightechstampertje. Een grote bekommernis bijvoorbeeld is de Nabazspam. Om de konijntjes daartegen in te enten, investeren de programmeurs massaal in antispamfilters. Want ook het imago van het konijntje moet gevrijwaard worden: het is ondenkbaar dat het diertje in de buurt van jonge gebruikertjes reclame voor Viagra zou uitbazuinen... De onderneming heeft zopas drie bijkomende servers geïnstalleerd om een bandwijdte te kunnen aanbieden die aangepast is aan het volume van de vraag. De tien werknemers van het bedrijf hebben zich intussen naarstig aan de ontwikkeling van een tweede, verbeterde versie gezet. Die tweede Nabaztagversie moet normaal gezien de Chinese workshops verlaten tegen de eindejaarsfeesten. Valéry Halloy