"We zijn nog maar in de prehistorie van de mobilofonie aanbeland," beweert Didier de Coninck (38 j.), een man die in de telecombusiness het klappen van de zweep kent. De nieuwe commercieel directeur van KPN Orange, die de evolutie van de mobiele telefonie van bij de aanvang op de voet volgde, zegt dat de consument "nog niets heeft gezien". Over de commerciële strategie van KPN doet hij eerder discreet. Hij raadt de nieuwsgierigen aan nog enkele dagen te wachten tot het netwerk operationeel is. In afwachting zijn KPN Orange en zi...

"We zijn nog maar in de prehistorie van de mobilofonie aanbeland," beweert Didier de Coninck (38 j.), een man die in de telecombusiness het klappen van de zweep kent. De nieuwe commercieel directeur van KPN Orange, die de evolutie van de mobiele telefonie van bij de aanvang op de voet volgde, zegt dat de consument "nog niets heeft gezien". Over de commerciële strategie van KPN doet hij eerder discreet. Hij raadt de nieuwsgierigen aan nog enkele dagen te wachten tot het netwerk operationeel is. In afwachting zijn KPN Orange en zijn 655 personeelsleden nog bezig hun intrek te nemen aan de Kolonel Bourgstraat 115 in Brussel. De nieuwsgierige en eigenzinnige Gentenaar verliet op negentien jaar zijn moederstad om in Brussel economische wetenschappen te studeren aan het Ichec. Na een specialisatie externe audit werkte hij twee jaar voor een auditfirma. "Het werk was er interessant en afwisselend, maar werken in de audit gaf me de indruk dat ik buiten het economische gebeuren bleef." Op zoek naar meer actie stapte hij in 1988 dan maar in de telecommunicatiesector. Hij begon bij Motorola als financieel verantwoordelijke voor de nieuwe afdeling computer systems. In 1990 veranderde hij er van koers: de lancering van Motorola op de Belgische GSM-markt werd hem toevertrouwd. "Het was het Jurassic Park-tijdperk van de mobiele telefonie," herinnert hij zich. Van de GSM werd verwacht dat hij door de grote poort onze markt zou binnenkomen, maar vanaf 1992 begon de verkoop te stagneren. De directie van Motorola vroeg Didier de Coninck dan om naar het hoofdkwartier in Denemarken te trekken, waar op dat ogenblik formules op maat werden uitgewerkt voor elk land. Die nieuwe interne functie bracht Didier de Coninck ertoe om enorm veel te reizen, vooral naar de landen van Oost-Europa. "Dat was een fascinerende periode omdat ik, om het zomaar eens te zeggen, in volle far east belandde. GSM's in Kazachstan verkopen zal bijvoorbeeld voor mij altijd een speciale herinnering blijven." Drie jaar later besloot Motorola, door de groei op de telefoniemarkt, zijn maatwerkstrategie te wijzigen en opteerde het voor een andere geografische onderverdeling. Didier de Coninck werd verantwoordelijk voor de zone Frankrijk-Benelux. Hij week met zijn vrouw en kinderen uit naar Parijs. Twee jaar later verliet hij Motorola en de Franse hoofdstad en werd directeur-generaal bij Debitel Belgium, een service provider die voor Proximus en Mobistar werkt. Didier de Coninck had allicht verder kunnen opklimmen in de Motorola-hiërarchie, maar hij omschrijft zichzelf helemaal niet als een carrièrejager. Aan het begin van dit jaar werd hij benaderd door KNP Orange en aanvaardde de nieuwe uitdaging. Op 3 maart vervoegde hij het topmanagement als commercieel directeur, verantwoordelijk voor het hele inkomstenpakket van de op onze markt kersverse operator.