HET IS MIJN CHOCOLADE

Zoetbekken kunnen voor gepersonaliseerde chocolade en snoep bij Belgium’s Best terecht. Originaliteit is de voorwaarde om te overleven.

“Uiteraard is het nu de drukste periode van het jaar,” zegt Guy Desseaux, managing director bij Belgium’s Best, gespecialiseerd in het personaliseren van Belgische chocolade en snoepgoed als promotiegeschenk voor ondernemingen. Ook al is 2000 een magisch jaar, toch ziet Desseaux geen beduidende toename van de bestellingen.

“Net zoals vorige jaren hecht de klant zeer veel belang aan de originaliteit van het relatiegeschenk,” zegt Desseaux. “Ook een flexibele manier van werken wordt zeer op prijs gesteld. In de mate van het mogelijke gaan we in op specifieke behoeften van de klanten. Soms wordt er zelfs maatwerk geleverd. Innoveren is zeer belangrijk in onze business.”

Om op de hoogte te blijven van wat er nieuw is op de markt, vertoeft Guy Desseaux regelmatig in het buitenland. Zo is hij net terug van een zakentrip in Singapore. Waar hij enkele nieuwe, originele snoepverpakkingen ontdekte. “Hoe nieuwer, hoe geliefder bij vele klanten,” zegt Desseaux.

Op dit moment zijn er zo’n vijftigtal producten in het gamma van Belgium’s Best. “Geen enkele concurrent heeft een even uitgebreid gamma,” aldus Guy Desseaux. Via een catalogus en folders worden de klanten op de hoogte gehouden. Jaarlijks is Belgium’s Best ook aanwezig op een tiental beurzen (ook over de grenzen, zoals in Amsterdam, Parijs en Londen). Op dit moment komt 90% van de omzet van de bedrijven en 10% uit de hotelsector. Bewust beperkt Belgium’s Best zich tot de “business to business”. De klant zou het immers niet appreciëren wanneer hun originele geschenk zomaar te koop is in de retail.

In 1988 werden er 1500 bestellingen genoteerd, goed voor een omzet van 104 miljoen frank (een stijging met 20%). Opmerkelijk is dat 50% van de klanten zeer trouw is. Op dit moment werken er 15 mensen bij Belgium’s Best.

Guy Desseaux deed ervaring op op de marketingafdeling van enkele grote merken (zoals Zwan, Côte d’Or…). In 1988 startte hij voor eigen rekening met Belgium’s Best. Naast het hoofdfiliaal (gevestigd in Brussel) is er sinds kort ook een filiaal in Duitsland en Engeland. In januari 2000 start Belgium’s Best een filiaal (met een Belgisch lid in het team) in Singapore en Atlanta (VS). Meer dan 50% van de omzet wordt gerealiseerd door export (naar landen zoals Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Scandinavië, Frankrijk en Zwitserland). “Chocolade is een ideaal product om te exporteren,” zegt Desseaux. “Het is goedkoop en aantrekkelijk.” Uiteraard speelt de kwaliteit van de chocolade een belangrijke rol in het succes. Om deze kwaliteit aan zijn klanten te kunnen garanderen, sloot Guy Desseaux met diverse chocoladefabrikanten exclusieve samenwerkingscontracten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content