J ef De Kinder en Erik Van Hal, gewezen militairen van het veertigste smaldeel in Koksijde, hebben niet gewacht op de verleden week aangekondigde privatisering van het Loodswezen. Eerder dit jaar stonden zij, samen met de Antwerpse zakenman William Wilford(Atab), aan de wieg van Noordzee Helikopters Vlaanderen.
...

J ef De Kinder en Erik Van Hal, gewezen militairen van het veertigste smaldeel in Koksijde, hebben niet gewacht op de verleden week aangekondigde privatisering van het Loodswezen. Eerder dit jaar stonden zij, samen met de Antwerpse zakenman William Wilford(Atab), aan de wieg van Noordzee Helikopters Vlaanderen. Het trio ging er meteen fors tegenaan via de aanschaf van de Rolls-Royce van het Europese helikopterbestand: een kanariegele Dauphin N3, gefabriceerd in de Zuid-Franse fabriek van Eurocopter (Aerospatiale/DASA). "Als we een initiatief wilden nemen, moesten we meteen zorgen voor een hoge toegevoegde waarde," zegt Jef De Kinder met een gevoel voor understatement. Loodsen zijn essentieel in de maritieme sector: zij gaan aan boord van een schip om het te helpen bij het binnenvaren van een haven. Sinds jaar en dag vaarden onze loodsen naar de klant met tenders of kleine loodsboten. Het nabije buitenland heeft de helikopter al langer ontdekt als logistieke surplus. "De voordelen van beloodsing met helikopters zijn duidelijk," zegt Jef De Kinder. "Helikopters zijn sneller en efficiënter dan kleine loodsboten, zij zijn ook inzetbaar bij woelige zee en het prijskaartje per beweging is niet duurder in vergelijking met de tenders."Erik Van Hal en Jef de Kinder zagen het al langer dagen. "Vier jaar terug werd het ons al duidelijk dat het beloodsen van zeeschepen op een conventionele manier zou evolueren naar een sneller alternatief." Na drie jaar wijs beraad en grondige financiële evaluatie volgde de actie. NHV ging van start met 40 miljoen kapitaal en kreeg daar binnen de kortste keren nog eens 33 miljoen bovenop. Het aandeelhouderschap is gelijk verdeeld over de drie partners, die meteen 200 miljoen veil hadden voor een superhelikopter (enkele weken geleden overigens een attractie op het Antwerpse havenfeest Portival). De Kinder schat dat die investering over een periode van tien jaar kan afgeschreven worden. De loodsen staan alles bij elkaar vrij positief tegenover de nieuwe situatie. Maar het personeel van de loodsboten vreest voor jobverlies. Hoe dan ook, voor de Vlaamse regering is de kogel door de kerk: het "beloodsen" moet efficiënter en beter, en dus is privatisering aan de orde. In afwachting van de eerste orders vanuit eigen land, hebben de mensen van NHV hun Dauphin N3 al ruim ingezet in het buitenland of voor privé-zendingen.