Montebi -- de groep boven de uurwerkmerken Rodania, Olivier Strelli (onder licentie), Maurice Lacroix, Nona, Bruce, Innocence, Kipling, Timberland en Michel Herbelin -- was tot voor kort in handen van het investeringsfonds BV Capital Partners. Philip Cracco neemt de groep voor een onbekend bedrag over via zijn familieholding Achares. Rodania is goed voor ongeveer de helft van de omzet (15 miljoen euro).
...

Montebi -- de groep boven de uurwerkmerken Rodania, Olivier Strelli (onder licentie), Maurice Lacroix, Nona, Bruce, Innocence, Kipling, Timberland en Michel Herbelin -- was tot voor kort in handen van het investeringsfonds BV Capital Partners. Philip Cracco neemt de groep voor een onbekend bedrag over via zijn familieholding Achares. Rodania is goed voor ongeveer de helft van de omzet (15 miljoen euro). PHILIP CRACCO. "Er waren me al dossiers voorgesteld, maar dit is wat ik zocht: een mooi product en een bekend merk. De gesprekken liepen vlot. In twee maanden was het dossier rond." CRACCO. "Er is werk aan de winkel. Montebi draait amper break-even, de voorbije drie jaar was de cashflow negatief. Het geeft de indruk een schone slaapster te zijn. Rodania mist een profiel, al heeft het veel potentieel. Het is een uurwerk voor de middenklasse, maar blijkbaar is dat niet erg duidelijk. We moeten er in de eerste plaats het stof afslaan en het weer oppoetsen. Zoals je met een oldtimer doet. Als zo'n wagen er weer helemaal staat, wekt hij interesse. Zo zal het ook moeten gaan met Rodania. Vandaag weten we niet wat de echte waarde is van het bedrijf, dat veel voorraad aanhoudt. Dat moet nu allemaal worden berekend. Dit bedrijf heeft net iets te lang geslapen." CRACCO. "Alles wordt bekeken en geëvalueerd. Montebi telt veertig medewerkers. We moeten nagaan of iedereen op de juiste plaats zit, de nodige vaardigheden heeft en voldoende gemotiveerd is." CRACCO. "Laat me het zo stellen: als we de bedrijfskasstroom gevoelig en snel kunnen opkrikken, wat de bedoeling is, dan hebben we de juiste prijs betaald." CRACCO. "Niet echt. Ik wilde op mijn 53ste gewoon een nieuwe uitdaging. Dat kon evengoed een bedrijf geweest zijn dat wc-papier verkocht. Alleen had zo'n deal wellicht veel minder media-aandacht gekregen dan de overname van een iconisch merk. "Ik word bij Montebi chairman of the board, maar dan wel met een actieve rol. Zo zal het in de eerste fase zeker blijven. Ik wil een team aansturen, opdat iedereen het entrepreneursbloed door zijn aderen voelt stromen. De verkoop, de marketing, de positionering, het verkennen van nieuwe markten, er moet zo veel georganiseerd worden. Ik wil dat vanaf de eerste rij begeleiden. Als ik voel dat het team tegen zijn taak is opgewassen, kan ik beetje bij beetje loslaten en supervisie houden." CRACCO. "Rodania moet weer een gezicht en een DNA krijgen. Het merk moet sexy zijn, mooi ogen en hip zijn op de markt. Daar gaan we alles aan doen. Er zijn ook nog veel mogelijkheden in het buitenland. Ik denk in de eerste plaats aan Noord-Amerika, waar Rodania niet aanwezig is. Het potentieel daar is enorm. Als 0,01 procent van de Amerikanen een Rodania draagt, is onze missie al meer dan geslaagd. CRACCO. "Ik sluit niets uit, ook overnames kunnen dus. Maar dan in samenwerking met een financiële partner, om het risico te spreiden. Maar in deze fase is dat uiteraard niet mijn eerste bekommernis. Gun ons eerst de tijd om het huis op orde te zetten." CRACCO. "De andere merken zitten meer in het luxesegment. Dat zijn geen echte concurrenten. Dat brede gamma zie ik eerder als een voordeel." CRACCO. "De uurwerken worden in externe ateliers gemaakt, deels in Zwitserland en deels in Azië. Dat blijft vermoedelijk ook zo. Produceren in België, in eigen beheer, zie ik voorlopig niet gebeuren. Tenzij we commercieel plots een kwantumsprong zouden maken." CRACCO. "Daar bestaat zeker een markt voor. Ik heb me laten vertellen dat de helft van de mensen geen uurwerk draagt. Vooral jongeren vinden het niet meer nodig. Een slim uurwerk kan hen misschien wel over de streep trekken. Maar dat betekent nog niet dat Rodania op die kar moet springen. Als jongeren ook iets zien in een eenvoudig maar mooi uurwerk, dan zou dat ook al goed zijn." Karel Cambien