Het grote gelijk van Arseus

Bert Lauwers
Bert Lauwers redacteur bij Trends

De ziekenboeg van Omega Pharma blaakt van gezondheid. Hoewel Arseus enkele jaren geleden vooral werd misprezen, krijgt moederkloek Ger van Jeveren nu het ene overnamedossier na het andere.

Arseus omvat de vroegere business-to-businessacti-viteiten van b2c-speler Omega Pharma en is het resultaat van zo’n 70, vaak kleine, overnames. Het werd pas in 2006 als aparte groep opgericht en is sinds oktober 2007 beursgenoteerd. Nochtans werd betwijfeld of Arseus stand zou houden. Het was toen, om het zacht uit te drukken, niet bepaald het kroonjuweel van Omega Pharma, maar gold vooral als een herstructureringsverhaal voor een kluwen van vaak ondermaats presterende bedrijven. “Dat er in het begin achterdocht was, daar kan ik me wel iets bij voorstellen”, geeft CEO Ger van Jeveren toe.

Intussen werd de kritiek grotendeels gesmoord en noteert Arseus voor het eerst sinds de beursgang comfortabel boven de introductiekoers van 2007 (10,25 euro). Bij de jongste set resultaten, omzetcijfers voor 2010 die vorige week werden gepubliceerd, werd door analisten wel gewezen op de lager dan verwachte organische groei, maar kreeg sterdivisie Fagron toch weer lof toegezwaaid. Fagron, dat vooral farmaceutische grondstoffen voor magistrale bereidingen levert aan apothekers, is dankzij de overnames vorig jaar van Gallipot in de VS en van het Braziliaanse DEG uitgegroeid tot wereldmarktleider.

Arseus omvat ook Corilus, dat IT-totaaloplossingen biedt aan professionals in de gezondheidszorg. Arseus Dental levert diensten en producten aan tandartsen, en Arseus Medical doet hetzelfde voor artsen en rust- en ziekenhuizen. Vooral bij Dental en Medical was er de voorbije jaren heel wat oplapwerk.

Solide speler

“Toen we met Arseus begonnen, was Fagron een redelijk bedrijf, net als Corilus. Dental en Medical waren eerder matig. Nu zijn Fagron en Corilus zeer goede bedrijven, is Medical redelijk tot goed en zijn we ook met Dental goed op weg. Medical heeft in 2010 veel distributies afgestoten waar we heel weinig mee verdienden. Leuk voor je omzet, maar je hebt er niets aan. De structuur van Arseus staat er nu. De puzzelstukjes vallen in elkaar. Alle ondernemingen staan er in organisatie, structuur en visibiliteit beter voor dan drie jaar geleden. In 2011 gaan we oogsten.”

“Ik knijp mezelf al weleens in de arm”, voegt Van Jeveren eraan toe. “Zoals Arseus er nu uitziet, hadden we drie jaar geleden ook al wel voor ogen. Alleen is het met Fagron iets sneller gegaan dan verwacht, een positieve verrassing.”

Bij de collega’s staat Arseus bekend als een solide speler. “Het is een zeer goed gerund bedrijf”, vindt Yvan Vindevogel, de CEO van Vemedia. Diens dochterbedrijf ABC Chemicals is de concurrent van Fagron in ons land.

Ook analisten zijn overwegend positief over Arseus, dat 1870 werknemers telt. Het geldt als een defensief aandeel dat ongetwijfeld profiteert van de stijgende uitgaven voor gezondheidszorg als gevolg van de vergrijzing. Maar het heeft ook een speculatief kantje, omdat Arseus absoluut consolidator wil zijn in de nog sterk gefragmenteerde markt.

Arseus ging in 2007 naar de beurs met een jaaromzet van 277 miljoen euro. Die omzet was vorig jaar gestegen tot ruim 424 miljoen en zou over dit jaar moeten uitkomen op 460 tot 470 miljoen. Daarmee loopt het bedrijf wel wat achter op de initiële doelstelling van een half miljard omzet tegen 2010.

Intussen ligt die lat alweer flink hoger. In 2015 moet 1 miljard euro omzet mogelijk zijn, schat Van Jeveren. “Als je de groeicurve bekijkt over de periode 2007-2010, kom je mathematisch al in de buurt van een miljard. Er is niet veel voor nodig. En ik wil dat mijn mensen weten waar ze aan toe zijn. (grijnst)

En zeggen dat het ook helemaal anders had kunnen lopen. De beursgang in 2007 kwam maar net op tijd. Kort nadien barstte de crisis in alle hevigheid los. “Geluk? Dát bestrijd ik dus. Goede timing, ja. We wilden eerst in 2008 naar de beurs gaan, maar door de goede resultaten hebben we dat een jaar vervroegd.”

Een kindje

Arseus is vooral ook het geesteskind van Van Jeveren. De geboren en getogen Rotterdammer verkocht Fagron in 2000 – tien jaar na de oprichting – aan Omega Pharma, maar bleef aan boord. “Een moederkloek? Ja, dat zeggen ze wel (lacht). Jan Peeters (de financieel directeur van Arseus en een oudgediende van Omega Pharma) en ik zijn de bedenkers van het plan om al die b2b-divisies uit Omega te halen. Je kunt zeggen dat wij het als ons kindje beschouwen.”

Van een schoonmoederrol van Coucke, na de Nederlandse durfkapitaalgroep Waterland nog altijd de grootste aandeelhouder, is geen sprake. “Zoals Marc met zijn eigen stijl zijn bedrijf leidt, leid ik Arseus met mijn eigen stijl”, zegt Van Jeveren, die liever niet in het voetlicht treedt. “Ik ben absoluut niet voor persoonsverheerlijking. Sommige mensen denken anders over me, omdat ik er schijnbaar anders uitzie, maar ik houd het graag lekker low profile.”

Fagron speelt zijn rol als vaandeldrager van de groep steeds nadrukkelijker. “De voornaamste focus dit jaar ligt op de overname van bedrijven voor Fagron.” Azië laat Van Jeveren voorlopig links liggen. “De organisatie is daar niet klaar voor. We zitten nu op drie continenten, de Amerika’s en Europa, en dat blijft nu zo.”

Fagron heeft in Europa alleen maar lokale concurrenten. In ons land is dat ABC Chemicals van Omega Pharma-grondlegger Vindevogel. Zelfs de grootste concurrent in de VS, PCCA uit Houston, is met een jaaromzet van ruim 61 miljoen euro heel wat kleiner dan Fagron dat in 2010 op 180 miljoen euro uitkwam.

Vooral ook bij Fagron wordt op nieuwe producten en concepten gebroed. Van Jeveren verplicht iedere divisie om jaarlijks 5 procent van de omzet uit innovatie te halen. Hij wijst trots op het voorbeeld van een zevenjarig meisje dat door keelkanker de medicijnen niet meer kan doorslikken. “Daarvoor hebben wij in Fagron een lolly ontwikkeld. Wij leveren daarvoor aan de apotheker de grondstof, lollyvorm, het steeltje, de formulering.”

Of als de farma-industrie even niet kan leveren, zoals vorig jaar met het antigriepmiddel Tamiflu in de VS, leverden wij de grondstof en de formulering, en werd het door de apotheker gemaakt.” Fagron heeft trouwens 60 apothekers in dienst die continu formuleringen voor eigen bereidingen bedenken. “Dat zie je beloond worden omdat artsen in continenten waar wij aanwezig zijn steeds meer geneesmiddelen voorschrijven die bereid worden door de apotheker.”

Geen Coucke-kloon

Arseus heeft nog 70 miljoen euro in de oorlogskas. Een nieuwe kapitaaloperatie is dus niet nodig, vindt Van Jeveren. “En ik verwacht dat de cashflow weer positiever wordt waardoor we weer bedrijven kunnen kopen”, verwacht de CEO, die zelf ongeveer 1 procent van Arseus heeft plus 1 miljoen opties en warrants.

Van Jeveren kon na de verkoop van Fagron aan Omega Pharma best rentenieren. Maar dat is aan hem niet besteed. “Ik ben niet iemand voor het golfen.” Maar een workaholic is hij allerminst. “Arseus is voor mij plezier.” Zijn vier kinderen claimen ook heel wat tijd, en er is ruimte voor hobby’s. “Ik heb er talloze. Ik sport heel veel. Dus neen, ik kom niets tekort in mijn privéleven.”

Zijn grote voorbeeld is Jan Aalberts, die zopas werd verkozen tot Nederlandse CEO van 2010. “Ook iemand die als ondernemer klein is begonnen.” Aalberts is de oprichter van Aalberts Industries en verwierf veel respect door vele, vaak spectaculaire overnames en decennia van onafgebroken groei.

En Marc Coucke dan? “Die heeft het fantastisch gedaan, maar is toch een ander type ondernemer.”

BERT LAUWERS

“De concurrent is de vijand niet, maar een overnamekandidaat” Ger van Jeveren

“Alle ondernemingen staan er in organisatie, structuur en visibiliteit beter voor dan drie jaar geleden. In 2011 gaan we oogsten” Ger van Jeveren

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content