Het aandelenfonds LO Funds - Golden Age van Lombard Odier Investment Managers speelt rechtstreeks in op de vergrijzing van de wereldbevolking. De portefeuille is de voorbije drie jaar gestegen met gemiddeld 12 procent per jaar. "Het fonds kan putten uit een groot aantal bedrijven", zegt fondsbeheerder Johan Utterman. "Om een idee te geven: 41 procent van de consumenten die Apple-producten kopen, behoort tot de generatie van de babyboomers. In Japan worden meer luiers verkocht voor volwassenen dan voor baby's. De gemiddelde leeftijd van een Amerika...

Het aandelenfonds LO Funds - Golden Age van Lombard Odier Investment Managers speelt rechtstreeks in op de vergrijzing van de wereldbevolking. De portefeuille is de voorbije drie jaar gestegen met gemiddeld 12 procent per jaar. "Het fonds kan putten uit een groot aantal bedrijven", zegt fondsbeheerder Johan Utterman. "Om een idee te geven: 41 procent van de consumenten die Apple-producten kopen, behoort tot de generatie van de babyboomers. In Japan worden meer luiers verkocht voor volwassenen dan voor baby's. De gemiddelde leeftijd van een Amerikaanse Mercedes-koper bedraagt 57 jaar, en 70 procent van het beschikbare inkomen is in handen van vijftigplussers." Utterman nam het beheer van het fonds over in maart 2012. "Het beleggingsproces was vroeger te complex, met te veel betrokken partijen, wat het nemen van beslissingen vertraagde." Door de veranderingen die zijn doorgevoerd, presteert het fonds vandaag ruim 6 procent beter dan de index. De selectie gebeurt via een bottom-upbenadering, waarbij wordt gezocht naar groeiwaarden tegen een redelijke prijs. "Het bedrijf moet het gros van zijn omzet halen uit het leeftijdssegment van 55 jaar en ouder, en een kapitalisatie van meer dan 500 miljoen dollar hebben. De cashflow moet ook positief zijn." Daarna wordt een macrofilter gehanteerd om de portefeuille af te stemmen op bepaalde trends. Utterman: "Op die manier kunnen we een agressieve of een defensieve strategie hanteren. Op dit moment primeert veeleer het defensieve aspect, vooral om onze portefeuille te beschermen tegen de verwachte stijging van de obligatierente. We zijn bijvoorbeeld helemaal uit de Amerikaanse REIT's gestapt (het equivalent van de Belgische vastgoedbevaks), om ons te herpositioneren op levensverzekeraars, zoals Metlife of AIA Group." "Onze turn-over komt vooral van de frequente herbalancering van de posities. Fundamenteel is er weinig beweging in de groep waarden waarin we beleggen." Het fonds bestaat grosso modo uit twee onderdelen: een hoofdgedeelte (minimaal 60 % van de portefeuille, nu 75 %) dat focust op de middellange en lange termijn, met een groot aantal waarden uit de sector van de gezondheidszorg; en een tradingportefeuille die bestaat uit aandelen die van nature volatieler zijn. Van de belangrijkste waarden in de portefeuille is Roche het bekendst, maar het fonds bevat ook veel distributeurs van farmaceutische producten (McKesson), laboratoriumuitrusting (Thermo Fischer) en tandheelkundige producten (Danaher), en zelfs een groep gespecialiseerd in begrafenisdiensten (Service Corp International). Ook het Spaanse Grifols is een bekende naam bij Belgische beleggers vanwege zijn recente toetreding tot het kapitaal van Tigenix. LO Funds - Golden Age ISIN-code: LU0161986921 FRÉDÉRIC DINEUR