HET GEZICHT VAN DE BUSINESS CLASS

Na de democratisering van het luchttransport in de jaren ’90 willen de luchtvaartmaatschappijen zich tegen het einde van het millennium een apart profiel aanmeten. Maatschappijen (of de luchttransportgroepen waarin die zich verenigd hebben) willen zich van de concurrenten onderscheiden. De eigenheid van de business class is daarvoor een uitgelezen methode. Hier volgen enkele opmerkelijke individuele voorbeelden van vernieuwingen, die de komende jaren mogelijk hun weg naar andere maatschappijen zullen vinden.

Iberia rijdt een gratis limousine voor, die u van en naar het vliegveld brengt. U hoeft er enkel bij de reservatie naar te vragen. De Spaanse vliegvelden houden ook voor een beperkte tijd een gratis parkeerplaats voor u vrij. De wagen wordt opgehaald in de vertrekzone en voorgereden in de aankomstzone nadat uw terugvlucht afgelopen is. Business-passagiers rijden bovendien in een apart pendelbusje over het tarmac tussen vliegtuig en luchthavengebouw.

Sabena lanceert met de Home Advanced Check-in een Europese première: voortaan kunt u uw ticket thuis laten brengen en uw bagage aan uw voordeur laten ophalen en voor u inchecken. Tijdens de testfase, die momenteel in Brussel loopt, kost de afhaling 1500 frank in een hotel en 2000 frank bij u thuis op de stoep.

Aziatisch of koosjer eten, vegetarisch, vezelrijk of caloriearm, zonder suiker of zout: bij Lufthansa kan je de meest gevarieerde maaltijden bestellen. 22 variaties in totaal, te bestellen tot 24 uur voor de vlucht. Als u in Frankfurt of München inscheept, hoeft u zelfs uw auto niet uit voor de check-in. Aangekomen business-reizigers wacht bovendien een verkwikkende douche en een lichte maaltijd in de lounge, of regenkledij voor op het tarmac als het vliegtuig tijdens een plensbui de wielen aan de grond zet.

Drie kortingabonnementen zijn gelanceerd bij British Midland: een boekje van vijf vluchten heen-en-terug in business class, geldig gedurende drie maanden voor het hele netwerk van de maatschappij op interne vluchten en vijf Europese bestemmingen. Inbegrepen: toegang tot alle faciliteiten van de maatschappij.

Omdat Lufthansa haar voorbijspurtte met het aantal maaltijdvariaties (achttien) lanceert Swissair haar National Gourmet, een maaltijd met eindproducten uit haar biologische tuin. Business class-passagiers kunnen er ook gebruikmaken van het Fly and Rail-concept, waarmee de bagage vanop elke bestemming in de wereld ingecheckt kan worden tot op de eindbestemming (120 stations in Zwitserland). Bent u business class-passagier bij Swissair én abonnee van de Zwitserse mobiele telefoonmaatschappij Swisscom, dan krijgt u gewoon een telefoontje als uw vlucht een vertraging oploopt van meer dan een uur. Tot op heden is die dienst uitsluitend gereserveerd voor passagiers in eerste klasse.

Air France wikkelt uw bagage tijdens langeafstandsvluchten in een schokabsorberende plasticfolie en in de l’Espace-klasse kan u uw driedelige zitbank binnenkort ombouwen tot twee zetels met een centraal tafeltje. Air France werkt ook aan een tussenklasse, die de kloof tussen economy en business moet overbruggen.

FREDERIC MAHOUX

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content