De jaarlijkse beurs Salon Ambiente loopt in de vroege wintermaanden en staat onder auspiciën van de nummer één van de immense Messe Frankfurt, dr. Michael Peters. In tegenstelling tot de grote meubelbeurzen in Milaan en Keulen, waar alles ontzettend veel plaats inneemt, draait het op de Salon Ambiente allemaal om kleine spulletjes, handige apparaatjes, mooie hebbedingetjes, kunstzinnige vondsten. Je vindt er alles en in alle mogel...

De jaarlijkse beurs Salon Ambiente loopt in de vroege wintermaanden en staat onder auspiciën van de nummer één van de immense Messe Frankfurt, dr. Michael Peters. In tegenstelling tot de grote meubelbeurzen in Milaan en Keulen, waar alles ontzettend veel plaats inneemt, draait het op de Salon Ambiente allemaal om kleine spulletjes, handige apparaatjes, mooie hebbedingetjes, kunstzinnige vondsten. Je vindt er alles en in alle mogelijke stijlen en prijzen. Van erg goedkoop tot buitengewoon duur. Voor de badkamer, de woonkamer, de keuken... Van tafels tot verlichting, van kastjes tot vreemdsoortige schilderijen, cd-rekjes en noem maar op. En ook België was van de partij. En niet in geringe mate. Op de beurs stonden maar liefst 52 Belgische exposanten. Salon Ambienteis niet alleen interessant omwille van het ruime aanbod van de exposanten, ook het gedrag van de consument kan hier gepeild worden en je krijgt een duidelijk zicht op de evolutie van de ontwerpen in de verschillende landen. Hier rondlopen is verleidelijk en je moet sterk in de schoenen staan om niet voortdurend te bezwijken voor al die interessante, leuke en geniale dingetjes. "Ik koop, dus ik ben", is een gevoel waaraan je nauwelijks kunt weerstaan.Er liep een tentoonstelling van 20 objecten die allemaal genomineerd waren voor de prijs Design Plus. Tot de selectiecriteria behoorde niet alleen de vormgeving van het voorwerp, maar ook zijn functie. Bovendien was het belangrijk dat het voorwerp met grote zorg voor het milieu vervaardigd was. Onder de juryleden noteerden we Fernando Amat van de bekende Vinçon-galerij op twee stappen van de Pedreira de Gaudí in Barcelona; Ilse Crawford, hoofdredactrice van Elle Decoration in Londen, de momenteel erg geliefde Parijse ontwerper Olivier Gagnère en Renny Ramakers, directrice van Droog Design in Amsterdam. Maar er was ook een andere, originele prijs. De Plagiarus, ter onderscheiding van de bedrijven die er het voorbije jaar als geen ander in slaagden om ontwerpen tot in detail te kopiëren. Dat het bekende Villeroy & Boch dit jaar 250 jaar bestaat, was overduidelijk. Het merk was overal aanwezig, dook op alle plekken op. En dan was er ook dat ander cultobject, Barbie genaamd. De pop was de ster van de tentoonstelling "Barbie goes shopping..." Op alle fronten waren er nieuwigheden te zien, werden er evenementen georganiseerd. Te veel om op noemen. Laat de beelden voor zichzelf spreken. SERGE VANMAERCKE