Nieuwe modellen toevoegen aan het gamma was nooit goedkoper dan vandaag. Anders dan twintig jaar geleden hoeven constructeurs niet langer van nul te beginnen. Autobouwers werken met modules. Bekijk het als een bouwdoos waarmee je verschillende auto's in elkaar kunt zetten. Volkswagen is daar een kampioen in, met platformen die het niet alleen voor de eigen modellen gebruikt, maar ook voor modellen van de zus...

Nieuwe modellen toevoegen aan het gamma was nooit goedkoper dan vandaag. Anders dan twintig jaar geleden hoeven constructeurs niet langer van nul te beginnen. Autobouwers werken met modules. Bekijk het als een bouwdoos waarmee je verschillende auto's in elkaar kunt zetten. Volkswagen is daar een kampioen in, met platformen die het niet alleen voor de eigen modellen gebruikt, maar ook voor modellen van de zustermerken Audi, Seat en Skoda. Bij Land Rover aarzelden ze dan ook niet, nadat iemand op de wekelijkse vergadering van de bedrijfstop had gemeld dat de Range Rover Sport nog altijd goed verkoopt en de kleinere Evoque een hit blijft. In het gamma van de Range Rover was best nog wat ruimte tussen de grote Range Rover Sport en de compacte Evoque. Het zustermerk Jaguar lanceerde vorig jaar zijn eerste SUV, de F-Pace, die de perfecte afmetingen heeft van de auto die het gat in het gamma van Range Rover kon vullen. Het chassis, de motor en zelfs elektronische componenten: de nieuwe Velar heeft veel gemeenschappelijk met de F-Pace van Jaguar. En toch proefden we van een heel andere auto. Uiterlijk, om te beginnen. De Velar staat er als een typische Range Rover, stoer en geraffineerd hoekig, maar de wagen is tegelijk heel elegant dankzij de daklijn, die veel lager is dan je zou verwachten. Het interieur ademt luxe en leek ons verfijnder dan dat van de F-Pace. Maar vooral: de Velar is een echte Range Rover. Hij rijdt heel comfortabel en zelfs dynamischer dan andere Range Rovers op gewone wegen, en net zoals alle andere Range Rovers kan hij serieuze hindernissen aan zonder achteraf om een grondige onderhoudsbeurt te smeken. Zoals bij iedere perspresentatie van een nieuwe Range Rover reden we dus ook nu over waanzinnige hindernissen en door riviertjes - die tot 65 centimeter diep mogen zijn - met venijnige stenen en rotsblokjes op de bodem. Makkie. Goedkoop is de Velar niet. En, merkwaardig: ons testmodel had op een paar honderden euro's na hetzelfde prijskaartje als de grotere Range Rover Sport met dezelfde motor. Jo Bossuyt