Eindelijk verschijnt er een oerernstig businessboek dat in barnumletters The End of Change op de kaft durft te spellen. We wilden al juichen, maar de namen van de vier auteurs stemden ons wantrouwig: Peter Scott-Morgan (een naam als een klok in het milieu van managementgoeroes) en co-auteurs Erik Hoving, Henk Smit en Arnoud van der Slot (drie consultants die hun bruggenho...

Eindelijk verschijnt er een oerernstig businessboek dat in barnumletters The End of Change op de kaft durft te spellen. We wilden al juichen, maar de namen van de vier auteurs stemden ons wantrouwig: Peter Scott-Morgan (een naam als een klok in het milieu van managementgoeroes) en co-auteurs Erik Hoving, Henk Smit en Arnoud van der Slot (drie consultants die hun bruggenhoofd vinden in het Rotterdamse kantoor van Arthur D. Little). Hebben zij en hun trawanten uit de andere consultancybureaus het dictaat van de voortdurende verandering dan niet zélf uitgevonden? Ondanks ons aanvankelijke scepticisme bij het walsen van de bladzijden (de typische Amerikaanse businessboekvorm met her en der een grafiek of een taartdiagram is niet echt aantrekkelijk) lazen we verder. En waarom? Niet wegens de beloftevolle titel, want dat blijkt vrij vlug een valkuil. Scott-Morgan en Co. tonen nu net aan dat je aan verandering niet kunt ontkomen. Dat hadden we moeten weten: wie niet meer verandert, is steendood. Dit kwartet consultants betoogt alleen dat je niet kunt veranderen zonder een solide basis. Je bouwt toch ook geen huis op een schots en scheef fundament? De boodschap is duidelijk: zorg eerst voor stabiliteit. Pas daarna kun je een strategie van voortdurende verandering uitkienen. Dat klinkt afgrijselijk abstract, maar we moeten toegeven dat de auteurs zich uitsloven om hun evangelie concreet te maken met bedrijfsmodellen en voorbeelden. Tot de casestudy's behoren Cisco, Vodafone, Nokia en General Motors. Die zorgen stuk voor stuk op een eigen manier voor stabiliteit met ingebouwde innovatiedrang. Je kunt natuurlijk ook gewoon grote veranderingen blijven aankondigen, maar dat hebben je medewerkers al zo vaak gehoord. Ze worden dan ook behoorlijk veranderingsmoe, temeer omdat ze merken dat je vooral geld buiten kiepert ten koste van hen en niet noodzakelijk ter verbetering van de organisatie. De Fortune 500-bedrijven spenderen nu al twee keer hun winst aan verandering en stellen zich tevreden met nauwelijks de helft van de resultaten. De nieuwe boodschap luidt dan ook: stabiele innovatie. Peter Scott-Morgan, Erik Hoving, Henk Smit & Arnoud van der Slot, The End of Change. McGraw-Hill, 304 blz.Luc De Decker