Het ei van de post

Het Gentse marktonderzoeksbureau Columbus haalde de Europese aanbesteding binnen voor onderzoek naar het kantorenconcept van De Post. Wie zijn die ontdekkingsreizigers?

Veertien jaar later, en uitgebreid tot een bedrijf met 25 hoogopgeleide medewerkers, draaien ze naar eigen zeggen een omzet van 4,46 miljoen euro (180 miljoen frank). De referentielijst oogt mooi met Belgacom en Proximus, en internationale bedrijven als Unilever, Kraftfoods en B.A.T.

Het triumviraat heeft een academische achtergrond met een MBA in de marketing. Cremers is Romaans filoloog en liep in de Vlerick Leuven Gent Management School Mark Laureyns tegen het lijf. Die laatste loopt met een diploma van klinisch psycholoog op zak, terwijl Hans Raemdonck als doctor in de exacte wetenschap praktijkervaring opdeed bij Procter & Gamble. “Wij staan voor een methodologisch gefundeerde research en niet zoals vaak gebeurt het aantal neuzen tellen,” fulmineert Raemdonck. “Want de bedenkelijke status van marktonderzoek is gebaseerd op de mentaliteit van vijftien jaar geleden, toen iedereen die dat wou marktonderzoeker werd.”

Het trio veertigers is ook lid van de internationale organisatie NFO Infratest Burke, wat hen in staat stelt om internationale onderzoeken via partnerships aan te gaan. “In een bedrijfsomgeving waar de consolidatie volop aan de gang is, is dat een noodzaak.”

Voor The Belgian Post Group moet Columbus onderzoeken aan welke eisen het New Retail Format moet voldoen. Dat concept zal worden toegepast in 900 A-kantoren, die alle diensten (ook bancaire en commerciële) moeten aanbieden, en die meer en langer open zijn dan de 460 B-kantoren. Het postdossier is een belangrijk project voor Columbus, al zal het bureau er niet mee staan of vallen. “Het is wel een maatschappelijk indringend dossier. Dat maakt het tot een uitdagende oefening, waarbij we niet procedureel tewerk kunnen gaan. Maar onze inbreng is enkel oriënterend en ondersteunend, het management van De Post beslist.”

L.D.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content