Op de ruime parking van de leasemaatschappij Arval in Zaventem zijn de vrije plaatsen schaars. Alleen enkele voorbehouden parkeerplekken voor elektrische wagens zijn nog niet ingenomen. Ook hier is het nog wachten op de doorbraak van de elektrische auto. Arval, een dochteronderneming van de bank BNP Paribas, is een van de sterkste groeiers in de Belgische leasesector. De omzet is gestegen van 302 miljoen euro in 2014 naar 485 miljoen in 2018. De winst klom vorig jaar naar 27,9 miljoen euro. Met 400 werknemers beheert Arval België een vloot van 73.114 voertuigen. "Als de economie goed draait, doet de leasingsector het goed", stelt Alain Yvon (45), de algemeen directeur van Arval België. "Hoe beter het economisch gaat, hoe meer ondernemingen behoefte hebben aan bedrijfsvoertuigen voor hun technische en commerciële mensen."
...

Op de ruime parking van de leasemaatschappij Arval in Zaventem zijn de vrije plaatsen schaars. Alleen enkele voorbehouden parkeerplekken voor elektrische wagens zijn nog niet ingenomen. Ook hier is het nog wachten op de doorbraak van de elektrische auto. Arval, een dochteronderneming van de bank BNP Paribas, is een van de sterkste groeiers in de Belgische leasesector. De omzet is gestegen van 302 miljoen euro in 2014 naar 485 miljoen in 2018. De winst klom vorig jaar naar 27,9 miljoen euro. Met 400 werknemers beheert Arval België een vloot van 73.114 voertuigen. "Als de economie goed draait, doet de leasingsector het goed", stelt Alain Yvon (45), de algemeen directeur van Arval België. "Hoe beter het economisch gaat, hoe meer ondernemingen behoefte hebben aan bedrijfsvoertuigen voor hun technische en commerciële mensen." De Fransman Alain Yvon bouwde een internationale carrière uit in de groep. Sinds drie jaar staat hij aan het hoofd van de Belgische Arval-tak. "In november 2015 nam Arval de Europese activiteiten van GE Capital Fleet Services over. We hebben die acquisitie gefinaliseerd in 2016. Daarnaast willen we organisch groeien. In 2017 en 2018 is onze omzet telkens met meer dan 10 procent gestegen", legt Yvon uit. Ook dit jaar zit Arval België op schema. De omzet zal op kruissnelheid voorbij de grens van 500 miljoen euro gaan. "We gaan het jaar opnieuw eindigen met een tweecijferige groei", verwacht Yvon. "Voor 2020 ben ik nog altijd optimistisch over de marktevolutie. Door de conjunctuurvertraging zal de groei waarschijnlijk minder sterk zijn dan dit jaar, maar er zal wel nog altijd groei zijn." Zijn prioriteit voor de komende jaren is de volumes en de rentabiliteit van Arval België verder op te voeren. Een van de nieuwe groeipolen van de Franse leasingmaatschappij is de introductie van een aanbod voor particulieren. "Eind dit jaar gaan we private leases lanceren in samenwerking met het netwerk van BNP Paribas Fortis", vertelt Yvon. "Het wordt een aanbod voor de klanten van de bank. Vandaag zijn private leases nog klein in België, maar als je ziet wat in Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk gebeurt, zit er heel wat groeipotentieel in." Een becijferde doelstelling wil Yvon niet kwijt. "We staan nog maar aan het begin. We zullen zien hoe de markt reageert." Volgens de Fransman biedt het mobiliteitsbudget kansen voor de doorbraak van private leases in België. "Mensen kunnen hun mobiliteitsbudget combineren met een auto via een private leasing. Ook gepensioneerden, die vroeger een leasewagen hadden via hun werkgever, zijn een interessante doelgroep voor die formule." Dit jaar zet Arval ook meer in op alternatieve vormen van mobiliteit. "De voorbije jaren hebben we ons aanbod gediversifieerd en verschillende mobiliteitsoplossingen op de markt gebracht. Het draait niet alleen meer om de leaseauto. Zo hebben we een fietsleasingformule gelanceerd en we hebben al meer dan duizend fietsen in onze vloot. Dat begint een belangrijke business te worden", legt Alain Yvon uit. Een ander voorbeeld is de autodeelformule voor bedrijven die werken met poolwagens. "We bieden al enkele jaren de mogelijkheid aan om auto's te delen op bedrijfsniveau. De vraag was tot dit jaar vrij zwak, maar nu begint die te versnellen. We hebben meer dan vijfhonderd voertuigen bij onze klanten, die worden gedeeld via een onlineplatform. Het openen, starten en sluiten van de wagen gebeurt met een mobiele app. Er zitten nog eens vijfhonderd wagens in ons orderboek. Tegen eind dit jaar hebben we ongeveer duizend wagens in ons autodeelsysteem", onderstreept Yvon. Arval België gelooft in de uitbouw van die alternatieve mobiliteitsdiensten. "We beleven een heel interessant moment in onze business. De markt is vragende partij voor een compleet mobiliteitsaanbod met fietsen, autodelen, kortetermijnverhuur en openbaar vervoer. Geen enkele vervoersvorm kan alle mobiliteitsvragen oplossen. Al die alternatieve diensten vertegenwoordigen vandaag nog altijd maar een klein volume in vergelijking met onze klassieke autoleasing. Maar het is de toekomst van onze business", poneert Yvon. Hij verwacht veel van het mobiliteitsbudget dat sinds april dit jaar wettelijk geregeld is. "Ik vind dat een goede wet. Ik was niet overtuigd van de cash-for-carregeling, maar met het mobiliteitsbudget gaan we in de goede richting voor het milieu en de maatschappij. Het is altijd beter als de mensen zelf kunnen kiezen hoe ze hun mobiliteitsvragen oplossen." De vraag van de bedrijven en hun personeel veranderen, en de leasingbedrijven moeten mee evolueren. "Vroeger zochten bedrijven een expert om hen te helpen met hun carpolicy. Vandaag voeren ze een mobiliteitsbeleid. Het gaat er niet alleen meer om wagens op de weg zetten, maar ook om de klanten te begeleiden in hun mobiliteitsbeleid. De auto is nog altijd een belangrijk deel van de oplossing, maar daar komt de fiets, het openbaar vervoer en andere mobiliteitsvormen bij. Thuiswerk is bijvoorbeeld niet te onderschatten in dat debat. Je niet verplaatsen is ook een deel van de oplossing", weet Yvon. Voor de doorbraak van de elektrische wagen op de leasemarkt kijkt hij naar volgend jaar en 2021. "Ongeveer 3 procent van onze floot is vandaag elektrisch. Het begint een realiteit te worden. Het aanbod van de autoconstructeurs was lang beperkt. In de komende maanden zullen we daar een versnelling zien. Veel klanten aarzelen over de elektrische wagen door het gebrek aan oplaadinfrastructuur. Dat remt de ontwikkeling van de e-auto", duidt Yvon. Arval sloot vorige maand een partnerschap met de Franse energiegroep Engie om een geïntegreerd aanbod van elektrische wagens en laadmogelijkheden in de markt te zetten. Yvon ziet het aandeel dieselwagens in de vloot de komende jaren verder dalen, en het aandeel van de benzineauto's en de stekkerhybrides stijgen. "Al zal een deel van de gebruikers met diesel blijven rijden omdat het de beste keuze is, zowel economisch als ecologisch. Ik denk aan klanten die veel kilometers rijden of zware ladingen moeten vervoeren."