Het dagelijks brood van een Brusselse bakker (en zijn turbulente leven)

In ‘Le Pain Quotidien Cook + Book’ vertelt stichter Alain Coumont de chaotische groei van de bakkerijketen. Naast businessverhaal en ondernemersportret is het ook een riant receptenboek.

Jean-Pierre Gabriel & Alain Coumont, Le Pain Quotidien Cook + Book. Editions Françoise Blouard, 232 blz., 39,50 euro.

De eerste Le Pain Quotidien – in de trendy Dansaertstraat in de buurt van de Brusselse beurs – was nauwelijks enkele weken open, toen een geïnteresseerde franchisenemer al aanklopte bij Alain Coumont. De kersverse bakker wist niet hoe hij een franchise moest aanpakken, maar wilde niet talmen. “Mijn toenmalige boekhouder had een franchisewinkel van wolartikelen Phildar als klant. Hij bezorgde me een kopie van hun franchisecontract. Ik typte de tekst over en verving overal bollen wol door broden. Zo ging de eerste franchising van start, zonder juridisch adviseur. Ik had geen geld, en ik kon me toen zeker geen advocaat veroorloven,” vertrouwt Coumont ons toe in Le Pain Quotidien Cook + Book – Verhalen en recepten.

Onder die merkwaardige titel schuilt een royaal vormgegeven, tweepolig boek. Journalist Jean-Pierre Gabriel tekende niet alleen de recepten op van de eigenzinnige kok-bakker-entrepreneur uit Hoei. Tussen de rijkelijk geïllustreerde recepten vinden we negen sober weergegeven schetsen uit het turbulente (ondernemers)leven van Coumont. Daardoor krijgt het concept van Le Pain Quotidien reliëf, vouwt de nog jonge geschiedenis van de befaamde keten zich open en ontstaat een portret van een fascinerende man. Na een korte carrière als hulp in driesterrenrestaurants, een luxueus intermezzo als privé-kok voor gefortuneerde celebrities in New York en een gastronomisch zakenavontuur in Brussel-Noord, stortte Coumont zich op een nieuw bakkerijconcept. “Alles begint met de zoektocht naar echt brood, bereid met zuurdesem, smaakvol, voedzaam en genereus,” aldus het Waalse marketinggenie. Naast de aankoop van traditioneel bereid brood, kunt u er ook aanschuiven aan de lange tafel voor een boterham met koffie.

De winkels in warme landelijke stijl hebben steden veroverd als New York, Parijs en Londen. In Beverly Hills kopen Hollywood-sterren er brood. Dat succes dankt Coumont aan zijn marketingtrucs. Paradoxaal genoeg is het door Coumonts vaak overhaaste of chaotische beslissingen evenwel een mirakel dat de keten nog bestaat. Over zijn eerste zaak in New York geeft hij grif toe: “De geschiedenis van onze broodoven is een mooie illustratie van alles wat je fout kunt doen, een schoolvoorbeeld van dwaasheid waaruit de studenten van een business-school wellicht veel kunnen leren.”

Luc De Decker

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content