‘Het blijft een rollercoaster’

© KAREL DUERINCKX

Begin 2018 nam Isabelle Vermeir de leiding van de vastgoedgroep Century 21 Benelux in handen. Op dat moment was Vermeir nog operationeel directeur bij de groep, waar ze in 1999 is gestart als commercieel medewerker.

Hoe kijkt u terug op uw eerste jaar aan het roer van Century 21 Benelux?

ISABELLE VERMEIR. “Er komt heel wat bij kijken. Het is een andere functie. Ik ken Century 21 al twintig jaar en weet wat het bedrijf inhoudt, maar het blijft een rollercoaster waarin structuur en orde moet worden gebracht. Iedereen in de organisatie probeert zijn stempel te drukken. Ik heb jarenlang een kantoor van Century 21 gehad en ik weet wat dat inhoudt. Het gaat er ook om de kantoren met het team van het hoofdkantoor bij te staan. Ik merk dat de groep mij aanvaardt. Ik ben iemand van ‘onze wereld’ die de dagelijkse praktijk in marketing en op juridisch gebied kent. Dat is een pluspunt vergeleken met iemand die van ergens anders komt.”

Century 21 is ook actief in Australië, Afrika, Azië. Waarom zou het dan niet lukken in ons buurland?

Wat is uw grootste uitdaging?

ISABELLE VERMEIR. “Onze grootste uitdaging is de wereldwijde verandering van het logo en het nieuwe IT-systeem voor de Benelux. Als een merk van look en karakter verandert, geeft dat veel werk, maar biedt dat ook veel mogelijkheden. Die nieuwe look-and-feel zal te zien zijn in de kantoren, op de borden aan de huizen en op de website. Het is een beslissing van hogerhand. Die hebben we een jaar geleden vernomen en dan komt het erop aan maatregelen te nemen. We hebben het gelukkig kunnen combineren met het maken van een nieuwe website.

“Ik ben verantwoordelijk voor de Benelux, maar we hebben nog geen kantoor in Nederland. We hebben wel de eerste contacten gelegd om Century 21 daar uit te bouwen. Nederland was in mijn eerste jaar geen prioriteit. Ik moest eerst als CEO de nieuwe wegen vinden en meegaan met de logoverandering. Daarom hebben we een aantal zaken uitgesteld.

“Nederland is een nieuwe uitdaging. De Nederlandse markt verschilt absoluut van die in België. We zullen werken met mensen die de situatie kennen en niet copy-pasten van België. Elk land heeft zijn specificiteit en het is belangrijk daar je tijd voor te nemen. Century 21 is ook actief in Australië, Afrika, Azië. Waarom zou het dan niet lukken in ons buurland?”

Vorig jaar had u het over de veranderende rol van de makelaar. Die moest ook andere diensten aanbieden zoals verhuizing, renovatie, alarmsystemen. Hoe ver staat het daarmee?

VERMEIR. “We hebben inmiddels een partnership met de Wilink-groep, de marktleider in verzekeringen en leningen. We kunnen onze klanten nu dus ook op dat gebied helpen. We hebben ook een partnership afgesloten met Securitas voor de installatie van alarm- en beveiligingssystemen. Mensen die bij ons kopen of huren moeten niet veel andere zaken meer regelen. We zijn niet zo bekend voor nieuwbouw, maar ook daar hebben we met grote spelers contracten afgesloten.”

Wat is de marktpositie van Century 21?

VERMEIR. “We zijn met kop en schouder de marktleider, voor ERA. We waren vroeger een kleine groep, maar we zijn geëvolueerd van 30 naar 185 kantoren. Ik weet niet of de zelfstandige makelaar onze grootste concurrent is. Ik zie de jongste maanden dat makelaars die al een kantoor hebben, zich bij ons aansluiten. Ze willen in een grote groep gesteund worden, juridisch en in marketing. We hoeven niet te rekruteren voor nieuwe kantoren. De groep groeit en wordt sterker. En we hebben veel mooie bestaande kantoren. Die houden ons wakker.”

Isabelle Vermeir (44)

Is: CEO Century 21 Benelux

Vrije tijd: vrienden en vakantie

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content