Het betaalmiddel van de zomer

© GET

Op menig zomerevenement betaal je versnaperingen niet meer met geld, maar met jetons. Drankbonnetjes van plastic, bij wijze van spreken.

Exit papier

De jongste jaren hebben jetons de papieren bonnetjes steeds meer vervangen. “Het nadeel van bonnetjes is dat die niet hergebruikt kunnen worden. Vaak worden ze verscheurd. Papier wordt ook nat en gaat kapot. De investering in jetons is er een voor meerdere jaren”, zegt Nathalie Breugelmans, de CEO van het in jetons gespecialiseerde B-Token in Retie.

Materiaal

De jetons zijn er in verschillende materialen. Het basismateriaal voor klassieke plastic jetons zijn pvc-korrels. B-Token werkt ook aan duurzame alternatieven. jetons van kunststof op basis van aardappelmeel, van houtafval en sinds vorig najaar ook van oude visnetten. “Ons doel is in 2025 zo ver te zijn dat we alleen nog met gerecycleerd plastic werken”, zegt Breugelmans. Voordeel

Wat is het voordeel voor organisatoren van evenementen van jetons? “Zij werken veel met vrijwilligers en hebben met het oog op de veiligheid liever geen cash geld bij drank- en eetstalletjes”, zegt Nathalie Breugelmans. Zo gebruikt de motorclub Berlaarse Oldtimer Motorvrienden (BOM) voor de jaarlijkse evenementen jetons. “Ze zijn herbruikbaar, sterk, modern en niet duur”, zegt voorzitter Antoine Adam. “De bediening gaat sneller en het is veiliger, want er is maar een beperkte groep verantwoordelijk voor de centen. En er is minder kans op misrekenen.”

Een bijkomend voordeel is dat jetons van een logo voorzien kunnen worden. Vanaf 1000 stuks kan B-Token een logo in de kunststof verwerken. Bij lagere aantallen kan men een logo erop printen.

RFID

Intussen zijn er ook digitale ontwikkelingen. Orakel, een zusterfirma van B-Token, levert bijvoorbeeld polsbandjes voorzien van RFID, technologie om informatie vanop afstand op een chip te lezen. Onder meer Tomorrowland is klant. “Wij gebruiken onze polsbandjes als betaalmiddel en ook als persoonlijke toegangskaart. Tijdens Tomorrowland Winter dienen die zelfs als skipas”, zegt Debby Wilms, woordvoerder van Tomorrowland. Overigens levert B-Token wel een back-up met jetons voor als er technische problemen met de RFID-polsbandjes zijn.

Ander gebruik

Jetons zijn méér dan een manier van betalen tijdens evenementen. De jongste jaren worden ze ook andere manieren ingezet. “Er gaan er enorm veel als marketingmiddel naar supermarkten voor gebruik in winkelwagentjes”, zegt Nathalie Breugelmans. “In het Verenigd Koninkrijk worden ze veel gebruikt als beloning” B-Token stond ter promotie van de marketinginzet van jetons op PSI, de internationale vakbeurs voor promotionele producten en business gifts in Düsseldorf.

75 miljoen

jetons, daar mikt B- Token dit jaar op, vorig jaar was dat 67 miljoen. 80% van de productie is voor het buitenland bestemd. In onze contreien is er een piek in de zomer met de festivals. In de VS en Australië zijn er door het betere weer het hele jaar buitenevenementen.

1 OP 7 jetons

die mensen kopen, worden nooit gebruikt is de schatting. Voor organisatoren is dat een financiële meevaller.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content