Het Besuite van twee werelden

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De onlinedesignwinkel Besuite werkte een e-commercemodel uit waarbij de voordelen van een webwinkel worden gecombineerd met advies aan huis.

Het Belgische Besuite.com richt zich op drukke tweeverdieners die op zoek zijn naar designmeubelen, -tapijten, – lampen of accessoires voor de inrichting van hun woning, maar geen tijd hebben om interieurwinkels af te schuimen. Het alternatief is dan een interieurarchitect in te huren, maar dat kost geld en bovendien staan deze architecten niet te springen voor een kleine opdracht zoals een nieuwe lamp voor de woonkamer. In dat gat wil Besuite duiken door design toegankelijk te maken. Besuite is een merk van de Kruibeekse bvba MOI, waarvan de vennoten Patrick Desrumaux en Filip Tack elk de helft bezitten. Daarnaast mikt Besuite op business-to-businessklanten zoals vrije beroepers of projectontwikkelaars. De start-up werkte een e-commercemodel uit, dat een voorbeeld is van hoe verkoop via het internet en verkoop aan huis mooi samensmelt.

Wie surft naar Besuite.com, kan snuisteren door de producten en combinaties maken op een moodboard in de stijl die u verkiest. Het probleem met online-interieurwinkels is evenwel dat de conversie heel laag is: weinig bezoekers kopen ook iets. “Slechts 7 à 8 procent van de mensen die interieurartikelen kopen, doet dat online”, zegt Patrick Desrumaux, een handelsingenieur die op zijn cv commerciële functies heeft staan bij E5-Mode, CKS en Fred & Ginger. Bovendien zijn er in Duitsland of Frankrijk stevige online- interieurwinkels die Besuite kunnen wegconcurreren, weet interieurarchitect Filip Tack, ook zaakvoerder van Filip Tack Design Office. Besuite pakt het daarom anders aan. De e-shop moet vooral leads genereren, waarna geïnteresseerde klanten een afspraak maken met een adviseur die aan huis komt.

Website als magazine

Het voordeel van een e-winkel is dat hij dag en nacht open is en er veel meer producten uitgestald kunnen worden dan in de interieurwinkel in de buurt. Het bedrijf speurt ook naar originele, minder bekende producten uit Europa om zijn aanbod uniek te maken. Het duo ondernemers, dat advies kreeg van de marketingexpert Joeri Van den Bergh (InSites Consulting) en trendwatcher Herman Konings, heeft goed begrepen hoe een website interessant wordt voor de bezoekers. De webstek is opgevat als een interactief interieurmagazine en een infoplatform dat de consument wil helpen met tips, weetjes over interieurtrends, informatie over beurzen en nieuwe merken. Door regelmatig nieuwe informatie op de website te plaatsen, wordt de bezoeker ertoe aangezet regelmatig terug te keren naar de site.

Op de webpagina staan bijvoorbeeld getuigenissen van klanten en een foto van de oplossing die ze vonden bij Besuite. Om voor nog meer interactie te zorgen, wil Besuite ook nog beter de sociale media benutten. Naast de website en sociale media haalt het bedrijf ook leads bij partners met wie het samenwerkt voor verf of raamdecoratie.

Conversie

Besuite moet in een zo ruim mogelijke vijver vissen omdat dit soort meubelen slechts enkele keren in een leven wordt gekocht – design is niet goedkoop – en omdat de conversie op het net laag is: ongeveer één op de honderd bezoekers koopt ook iets. Om de klant tot aankoop aan te zetten, werkt Besuite met drie formules: klanten kunnen productadvies vragen voor 50 euro; kameradvies voor 125 euro; of woningadvies voor 350 euro. Vervolgens komt een adviseur aan huis, voorlopig alleen in Vlaanderen, Brussel en Zuid-Nederland. “Door aan huis te komen, maken we het verschil met de anderen”, vindt Patrick Desrumaux. “We lopen echt door de woning.”

De adviseur peilt naar de stijl en verwachtingen van de koper, waarna enkele dagen later een voorstel in de mailbox valt of aan huis wordt toegelicht. De rol als adviseur is de kern van het Besuite-model, want dankzij die dienstverlening komt het bedrijf makkelijker tot bij de klant. De echte inkomsten puurt Besuite uit de verkoop van producten. De prijs voor een designproduct kan immers gauw oplopen tot enkele honderden of duizenden euro’s.

Logistiek bij een partner

Nogal wat webentrepreneurs breken zich het hoofd over de beste manier om de logistiek achter hun winkel te organiseren. Het ondernemersduo achter het Besuite-concept zweert bij een eigenzinnig werkingsmodel, waarbij het de kosten zo laag mogelijk houdt.

Zo staan de vennoten kritisch tegenover Google Adwords, de reclametool van de zoekgigant waarbij u betaalt per klik op uw advertentie. “Het is een clever systeem waar je heel wat van moet weten om het goed te kunnen gebruiken”, analyseert Filip Tack. “Onze webconversie bedraagt 1 procent. Als je aan Google 1 euro betaalt per klik, betaal je dus aan 100 euro per klant. We willen eerst gebruikmaken van meer toegankelijke en efficiënte wervingstools voor we daarmee beginnen.”

Voorts geeft Besuite geen geld uit aan een eigen winkel, maar investeert het in advies en klantenservice. Het bewijs dat toegevoegde waarde en persoonlijk contact traditionele businessmodellen kunnen omvormen, waarbij off- en online hand in hand gaan.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content