Het adresje waar Chanel en Givenchy hun luxepapier laten ontwerpen

Antoine Moreno Freelancejournalist

Emeric Thibierge is een ontwerper van luxepapier en hoogwaardige enveloppen. Op goed tien jaar tijd heeft hij een label opgebouwd dat wordt geassocieerd met uitmuntendheid en originaliteit. Zijn klanten? Luxemerken zoals Chanel, Givenchy, Boucheron of Donna Karan.

Parijs (Frankrijk)

Info: www.thibierge-comar.fr

Mijn vak is papier ontwerpen, zoals iemand anders designer of stilist is,” stelt Emeric Thibierge, een prille veertiger en gedelegeerd bestuurder van Thibierge & Comar, het prestigieuze Parijse bedrijf dat hij in 1992 samen met Jérôme Comar oprichtte.

Met zijn eerste lijn Mineralis, een reeks van papier, enveloppen en marmerpapier, werft hij meteen fans in de wereld van financiën en institutionele communicatie. Meer dan tien jaar later heeft hij amper vijf assortimenten ontwikkeld. Toch geniet deze man de reputatie van een knowhow van eenzaam hoog niveau. Luxelabels als Chanel, Givenchy, Boucheron, Donna Karan doen vaak een beroep op hem voor hun gedrukte communicatie.

Fluorescerende kleuren

Voor Chromatico, een gamma van overtrekpapier met verzadigde en fluorescerende kleuren, dat Thibierge in 1998 uitwerkt, neemt hij alle designtrends in snelheid. Amper enkele weken nadat zijn product op de markt komt, lanceert Apple met veel omhaal zijn Imac, de eerste doorschijnende computer met een limoen- of frambooskleurige kast. Op datzelfde moment oogst Kartell, een fabrikant van eigentijds meubilair, een waanzinnig succes met zijn stoelen in citroengeel of karmijnrood policarbonaat.

“Voordat ik me aan het Chromatico-avontuur waagde, sprak ik met heel wat grafici die geen cent gaven voor het product,” vertelt Thibierge. “Fabrikanten vertelden ons dat de productie van gekleurd overtrekpapier technisch niet haalbaar was. Onze ingenieurs waren overtuigd van het tegendeel. Het resultaat oversteeg onze verwachtingen met een optimale kleurfixering bij een minimaal gebruik van kleurstoffen.”

Sexy papier

Emeric Thibierge heeft sindsdien termen als ‘marktonderzoek’ en ‘brainstorming’ uit zijn woordenboek geschrapt. Hij zweert alleen nog bij zijn intuïtie. “Alles begint bij een emotie,” zegt hij. Op reis in Venetië brachten glasblazers hem op het idee van een extreem verzadigd, transparant papier. Dat werd Chromatico. En in een natuurhistorisch museum werd hij in verrukking gebracht door de regenboogkleurige vleugels van een tropisch insect. Dat leidde tot Evanescent, een extreem verfijnd papier met goudbruine weerkaatsingen.

“De moeilijkheid in ons vak is zich het product voor te stellen vóór het bestaat,” legt Emeric Thibierge uit. “Een stilist kan zijn idee concreet uitdrukken met een paar potloodstrepen, voor ons is dat niet mogelijk. Wij moeten het doen met woorden, beelden en enkele tests in het lab. Het verdict valt pas tijdens de fabricage die een investering van 250.000 tot 500.000 euro vraagt.”

De designer-ondernemer hoedt zich ervoor dit succes te compromitteren met een intensieve ontwikkeling van zijn catalogus. Zijn regel is zich nooit vast te pinnen op een vervaldag. Sommige plannen werden op het laatste moment opgegeven. Andere projecten sluimerden jarenlang in zijn lederen zakboekje dat hij altijd op zak heeft en waaraan hij al zijn ideeën toevertrouwt. In dat miniboekje bedacht hij ook Dentelle, een nieuw en allersensueelst product met onmiskenbare motieven van dameslingerie, “als kleine wolkjes zomaar op het papier gelegd”.

Antoine Moreno

Ook Boucheron en Donna Karan doen vaak een beroep op Emeric Thibierge voor hun gedrukte communicatie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content