Mocht iemand ooit een lied schrijven om de ervaringen van de muziekindustrie in de voorbije tien jaar vast te leggen, dan zou het een treurige ballade worden. In 2014 verandert de toon. De muzieksector groeit weer, bescheiden maar bemoedigend. Eindelijk is de ommekeer op komst.
...

Mocht iemand ooit een lied schrijven om de ervaringen van de muziekindustrie in de voorbije tien jaar vast te leggen, dan zou het een treurige ballade worden. In 2014 verandert de toon. De muzieksector groeit weer, bescheiden maar bemoedigend. Eindelijk is de ommekeer op komst. Het internet is altijd al de vijand van de muziekbazen geweest: het bevordert de piraterij, het slaat deuken in de cd-verkoop en het moedigt de mensen aan liedjes apart te downloaden in plaats van ze per dozijn te kopen. In 2014 verandert die perceptie. Abonnementdiensten als Spotify en Deezer, waarmee gebruikers muziek kunnen streamen voor een maandelijks bedrag of gratis als ze advertenties erbij nemen, krijgen meer luisteraars, net als onlineradio's als Pandora en iTunes Radio. Er komen ook meer firma's die digitale muziek aanbieden. Die sluiten overeenkomsten met artiesten of kopen de exclusieve rechten op liedjes om hun aanbod beter te maken dan dat van de concurrentie. De verspreiding van de smartphones en abonnementen met onbeperkte datadownload maken die mobiele muziekdiensten aantrekkelijker voor de luisteraars. Streaming blijft nog altijd maar een klein onderdeel van de muziekbusiness, maar in de komende jaren wint het veld. Net zoals een rocker die een burn-out meemaakt en tien jaar later probeert een comeback te maken, zal de kwakkelende muziekindustrie waarschijnlijk nooit meer haar vroegere kracht terugwinnen, maar zelfs een bescheiden groei is al goed nieuws voor de sector. In 2014 maken platenlabels en bands gebruik van nieuwe mogelijkheden om hun deuntjes te verkopen en te delen. Bands en managers analyseren data over waar de fans naar luisteren om te beslissen waar ze op tournee gaan. Er komen in 2014 nog meer starters opzetten die de normale manier van werken verstoren. De Londense firma SongKick laat de fans hun kredietkaartgegevens invoeren en beloven dat ze een ticket kopen voor een concert van hun favoriete band als die komt optreden in hun stad. Concerten en festivals zijn nog altijd een boomende business, vooral voor sterartiesten. Toch geven sommige platenbazen stiekem toe dat ze zich zorgen maken over het feit dat de sector afhankelijk is van een beperkt aantal oudere namen. Met een beetje geluk leidt een vrolijker 2014 naar de ontdekking van wat nieuwe acts, waarvan de populariteit het langer uithoudt dan een paar album- of digitale tracks. De auteur is mediaredactrice van The EconomistALEXANDRA SUICHHet internet geeft de muziekbazen iets om over te zingen.