Ooit maakte Richa in Brakel lederen kleding, handschoenen en stadskleding. Dertig jaar geleden evenwel besloot het bedrijf de stap te zetten naar de motormarkt. "Oorspronkelijk deden we loonwerk voor bedrijven als Damen Leathers en Lookwell," zegt Luc Rigaux (42 j.) van Richa. "Maar na ongeveer tien jaar besloten we een eigen collectie te tekenen. Sindsdien zijn we gestaag gegroeid. En vandaag behoren we tot de Europe...

Ooit maakte Richa in Brakel lederen kleding, handschoenen en stadskleding. Dertig jaar geleden evenwel besloot het bedrijf de stap te zetten naar de motormarkt. "Oorspronkelijk deden we loonwerk voor bedrijven als Damen Leathers en Lookwell," zegt Luc Rigaux (42 j.) van Richa. "Maar na ongeveer tien jaar besloten we een eigen collectie te tekenen. Sindsdien zijn we gestaag gegroeid. En vandaag behoren we tot de Europese subtop." Richa is nog een van de weinige onafhankelijke producenten in de lage landen. Damen en Lookwell gingen over in buitenlandse handen. En ook de markt veranderde de voorbije jaren drastisch: vroeger werd alle motorkleding vervaardigd uit leer, vandaag kan men dankzij de Gore-tex-techniek - die kleding waterdicht maakt - ook veel textiel aantreffen. Leer wordt vooral gebruikt voor de zogenaamde tweedelige pakken: een jack en een broek die nauw aansluiten en aan elkaar kunnen worden geritst. Vooral eigenaars van supersportmotoren kiezen dergelijke pakken. De echte fanatici opteren voor een leren uitmonstering die is afgestemd op de kleur van hun motor. Bij een andere motorfiets hoort ook een ander pak. "Maar dat is een minderheid," weet Rigaux. Over productieaantallen wil hij liever niets kwijt. Wel dat jassen het grootste deel van het assortiment uitmaken.De concurrentie in de motorkledingbranche is groot. Enerzijds is er het van origine Duitse Eurobike (met onder meer de merken Hein Gericke, Polo en Damen) en anderzijds het Italiaanse Dianese. Eurobike richt zich vooral op prijs. Dianese is eerder synoniem van imago - het sponsort onder meer de Italiaanse topcoureur Max Biaggi. Richa wil zich qua imago niet vergelijken met Dianese, hoewel beide bedrijven wel eenzelfde kwaliteitsniveau halen. Dianese genereert een omzet van 3 miljard frank en steekt 120 miljoen frank in sponsoring van toppers. Richa haalt 400 miljoen frank omzet. In het buitenland werkt het met distributeurs: in Nederland met Nimag ( Suzuki-importeur), waarvan tien dealers een exclusiviteit met Richa zijn aangegaan. In België verzorgt Richa zelf de distributie: het bedrijf heeft hier tachtig dealers. Richa heeft naast kleding ook helmen in zijn assortiment: Roof en Shoei. "Op die manier kunnen we ons aanbod compleet maken," zegt Rigaux. "Shoei heeft ons imago nooit geschaad. Ongeveer zeven jaar geleden kregen we de vertegenwoordiging van het helmenmerk. Via Shoei konden we ook onze kleding aan de man brengen. Vandaag is het omgekeerd."