Automodellen leven almaar minder lang. Omgekeerd gesteld: ze worden steeds sneller vernieuwd. Natuurlijk kunnen de constructeurs het zich niet permitteren om telkens een nagelnieuw model te bouwen - hoewel ze ook dat steeds vroeger doen. Het blijft dus doorgaans bij een opsmukbeurt, ook wel eens facelift genoemd in het autowereldje.
...

Automodellen leven almaar minder lang. Omgekeerd gesteld: ze worden steeds sneller vernieuwd. Natuurlijk kunnen de constructeurs het zich niet permitteren om telkens een nagelnieuw model te bouwen - hoewel ze ook dat steeds vroeger doen. Het blijft dus doorgaans bij een opsmukbeurt, ook wel eens facelift genoemd in het autowereldje. Zo friste ook Saab zijn 9-3 op. Het resultaat van tal van kleine ingrepen (andere bumper, nieuwe motorkap enzovoort) is een auto die niettemin een voor 70 procent gewijzigd koetswerk meekrijgt. Onderhuids verandert er veel minder. De Saab 9-3 staat nog altijd op dezelfde onderstructuur als de BLS van Cadillac en de Vectra van Opel, ook telgen van de grote General Motorsfamilie. Het neemt niet weg dat de 9-3 een eigen persoonlijkheid heeft. Zeg maar: dit is een echte Saab. Vooral als je hem mag rijden in zijn krachtigste dieseluitvoering, die begin dit jaar het gamma is komen verrijken: de versie met 180 pk en een maximaal koppel van maar liefst 400 Nm, verkregen dankzij een tweetrapsturbo. Het zijn waarden die op papier zeer stevige prestaties opleveren. Zoals een topsnelheid van 225 per uur en accelereren naar honderd in minder dan negen seconden. Maar neen, dat probeerden we niet uit. Meer zelfs: de verleiding om het eens uit zijn kast te persen was er niet. Veeleer lieten we ons rustig bedwelmen door de algemene indruk van welbehagen in al zijn facetten: soepel en gezwind rijden, uitstekende wegligging, klasrijk aanvoelend interieur (in deze versie zijn lederen stoelen standaard) en vooral ook akoestisch comfort. Want hier schuilt het grote verschil met de vorige versie van de 9-3: in het vooronder brult de 1.9 diesel van Italiaanse makelij (vrucht van GM's romance met Fiat...) niet langer, maar klinkt hij altijd even romig. Het resultaat is een Saab die helemaal anders aanvoelt dan zijn voorganger. Rest de vraag of zo'n pareltje van een motor nog wel rationeel te noemen valt voor de Belgische markt. Een BIV van bijna 2500 euro zal voor veel geïnteresseerden een moeilijk te nemen horde zijn, de uitstekende score qua verbruik en uitstoot ten spijt. Gelukkig zijn er bravere dieselversies: de 1.9 TiD van 120 of 150 pk. (T) Parel van een motor BIV van 2500 euro voor een middenklasser Motor: 1.9 TTiD turbodiesel, viercilinder 1910 cc, 6 versnellingen, maximaal vermogen van 180 pk (132 kW) bij 4000 opm, maximaal koppel van 400 Nm bij 1850 opm Prestaties: topsnelheid 225 km/u, 0 tot 100 km/u in 8,5 s Verbruik en milieu: 7,7 l/100 km (testgemiddelde) Instapprijs: 33. 950 euro Jo Bossuyt