Nu het er tot in de nauwste achterafsteegjes ingehamerd werd dat we niet alleen een beroep moeten kunnen doen op een meer dan behoorlijke portie intelligentie, maar ook op een solide dosis emotionele intelligentie, is het tijd voor iets nieuws. Daniel Goleman, niet de uitvinder maar wel de wegbereider van het concept emotionele intelligentie, introduceert businessintelligentie. Na het intelligentiequotiënt (IQ) en zijn emotionele pendant EQ kan de queeste naar BQ beginnen.
...

Nu het er tot in de nauwste achterafsteegjes ingehamerd werd dat we niet alleen een beroep moeten kunnen doen op een meer dan behoorlijke portie intelligentie, maar ook op een solide dosis emotionele intelligentie, is het tijd voor iets nieuws. Daniel Goleman, niet de uitvinder maar wel de wegbereider van het concept emotionele intelligentie, introduceert businessintelligentie. Na het intelligentiequotiënt (IQ) en zijn emotionele pendant EQ kan de queeste naar BQ beginnen. Omdat businessintelligentie onder meer impliceert dat we snel toegang vinden tot informatie, ook over de domeinen waarin we zelf niet schitteren, heeft Goleman zijn nieuwe concept voorgesteld in een boek dat kennis verschaft over een ongelooflijk groot aantal businessaspecten. Het label boek schiet bijna tekort om de turf Business - The Ultimate Resource te etiketteren. De uitgave weegt nagenoeg vijf kilo, telt bijna 2200 bladzijden en kent meer dan 200 auteurs, onder wie managementgoeroes als Michael Hammer (van re-engineering), Charles Handy (van de portfoliowerker) en Robert Kaplan (van de balancedscorecard). Toch is deze kolos geen bloemlezing van opgewarmde klassiekers uit de dure wereld van de managementtheoretici. Het gaat wel degelijk om originele bijdragen, exclusief geschreven voor dit werk. We houden het dan maar bij de catalogisering managementencyclopedie, al schurken sommige delen zich dichter tegen een economische handleiding aan en lijken andere veeleer een blauwdruk voor een hartige MBA-cursus. Aan tafel met de directie. Het hart van de uitgave telt twee kamers. De eerste presenteert best practices in de diverse managementdomeinen - van marketing tot informatiemanagement, van financieel beheer tot persoonlijke efficiëntie, van strategie tot personeelswerk. Hier maken de managementgoeroes hun opwachting, wat deze keer gelukkig geen vrijgeleide voor vrijblijvend getheoretiseer of complexe academische capriolen opleverde. De hemelfietsende beschouwingen over leiderschap en de corporate destiny werden weliswaar niet weg gewied, maar vormen een exotische minderheid ten opzichte van de praktijkgerichte focus van de meeste bijdragen. In dit deel merk je hoe het boek opgevat is. Specialisten zullen beslist niets nieuws ontdekken over hun managementdomein. De kans is zelfs niet denkbeeldig dat ze de essays over hun vakgebied bestempelen als schriel of in het beste geval slechts als een samenvattende geheugenopfrisser. Maar elke specialist vindt baat bij de bijdragen over de thema's waarin hij niet beslagen is. Vanuit dat perspectief vormt zo'n boek, bijvoorbeeld, een ideale gelegenheid voor personeelsdirecteurs om zich in te leven in de andere managementaspecten. De jongste jaren klagen zij steen en been dat ze niet au sérieux genomen worden. De topmanagers bazuinen uit dat de medewerkers hun belangrijkste kapitaal zijn, maar ze vergeten wel de personeelsmanager een zetel in de directieraad te geven. Vreemd toch dat de behoeders van hun voornaamste kapitaal niet uitgenodigd worden aan de tafel waar de taart verdeeld wordt. Niet zelden luidt het verwijt (of het vooroordeel) dat die human-resourcesmanager te weinig weet over de harde business. Met een bonte informatiemastodont als Business - The Ultimate Resource kan ook zo'n personeelsdirecteur zich relatief vlug een weg banen in de diverse thema's. Op stap met de lijnmanager. Niet dat de lectuur van dit boek zal volstaan om met elke lijnmanager vlot mee te babbelen over zijn problemen, maar het is wel een opstap én het bevat over elk thema een uitvoerige verwijzing naar meer informatiebronnen ter zake. Precies deze combinatie van instapinfo over talloze onderwerpen én de doorverwijzing heeft ons alvast overtuigd van het nut van deze turf. De uitgever heeft trouwens updates beloofd die on line geleverd worden. Wie het boek koopt, krijgt dan ook een codewoord om zich te registreren op een nieuwsbrief en een website met die updates. De tweede kamer van het hart van deze uitgave bevat management checklists en actionlists. Terwijl in het deel best practices managementtheoretici uitleggen hoe problemen en managementopdrachten aan te pakken, krijgen we in dit luik stap-voor-stapgidsen voor de omgang met alledaagse bedrijfskwesties. Zelfs advies bij het vorderen van schulden ontbreekt niet. Dan hebben we het nog niet eens gehad over de 151 landen waarover alle essentiële info verstrekt wordt. De gegevens over België blijken alvast nuchter en correct. Voor de onvermijdelijke controversiële noot zorgt de selectie van de 70 beste businessboeken aller tijden. Omstreden of niet, ook daar ligt een schat aan businessintelligentie. Luc De Decker [{ssquf}]Daniel Goleman (intro), Business - The Ultimate Resource. Bloomsbury, 2172 blz., 75,20 euro (+ 8 euro bij thuisbestelling). Verkrijgbaar bij Acco Leuven. 016-29 11 00, fax: 016-20 73 89. Ook de managementgoeroes maken hun opwachting, wat deze keer gelukkig geen vrijgeleide voor vrijblijvend getheoretiseer of complexe academische capriolen opleverde.