Haute couture tussen 2 culturen

Dominique Soenens Freelancejournalist

Van een blitzstart gesproken: in hun eerste echte defilé werkten Mimouna Bahhodh en Dalila Ouhaddou meteen samen met topcouturier Elvis Pompilio. In hun ontwerpen combineren deze Brusselse dames met Marokkaanse roots het beste van twee culturen.

Info: Mimouna Bahhodh: tel. 0476 47 51 77

Foto’s van het defilé in Kuregem zijn te zien op http://ericdw.free.fr/defileinterculturel/

M imounaBahhodh (46) en haar nicht DalilaOuhaddou (30) zijn er nog steeds apetrots op dat de gerenommeerde couturier ElvisPompilio samen met hen een defilé opzette. De show vond nota bene in Kuregem plaats, op een boogscheut van hun woonplaats. En niet toevallig was interculturaliteit het centrale thema.

“Ik had al enkele defilés gedaan, maar dat was altijd voor het goede doel,” vertelt Mimouna Bahhodh. “Dit was de eerste keer dat onze ontwerpen aan het grote publiek voorgesteld werden.” Het contact met Pompilio kwam er via een tussenpersoon. Pompilio wou iets doen met de Marokkaanse cultuur. “Ik heb niet meteen geantwoord,” zegt Mimouna Bahhodh. “De vraag kwam er namelijk twee maanden voor de show, wat voor ons nogal krap was. Al onze kleren worden immers handgemaakt in Marokko, via mijn schoonzus Boualem. Dat vraagt uiteraard enorm veel tijd. Maar toen ze ons enkele dagen later opnieuw contacteerden, heb ik ‘ja’ gezegd. Van dan af is het gekkenwerk geweest om alles op tijd klaar te krijgen. Maar het contact met Elvis Pompilio was uitstekend: hij was heel vriendelijk en complimenteerde ons met onze ontwerpen. Een hele eer.”

Mix van stijlen en generaties

De kledinglijn van de twee ontwerpsters draagt de naam NaEmi, een vrije samentrekking van de namen van Mimouna en haar Marokkaanse schoonzus en stiliste Boualem, die samen de lijn opstartten. “Mijn eerste ontwerp was in 1997 de verlovingsjurk van mijn nicht Dalila. Ze is nogal kieskeurig als het over kleding gaat,” glimlacht Mimouna. “Het viel bij heel veel mensen in de smaak. Zo is de bal aan het rollen gegaan en begonnen we samen feestkleding voor familieleden te ontwerpen. We werken alleen op bestelling, voor speciale gelegenheden: een geboorte, een huwelijk… Daar hebben we tot op heden de handen mee vol gehad. Voor de show met Elvis Pompilio hadden we twintig creaties, allemaal unieke stukken. Het was een zware investering, maar hopelijk rendeert het. Momenteel doen we het allemaal nog als hobby, maar door de aandacht die we kregen via Elvis Pompilio dromen we er stilletjes van om ons werk te commercialiseren.”

Mimouna Bahhodh kwam als zesjarige naar België met haar ouders. Een echte modeopleiding heeft ze niet gehad. Ze volgde wel mode in het middelbaar onderwijs, maar concentreerde zich na haar huwelijk op de opvoeding van haar kinderen. “Maar het ontwerpen zit een klein beetje in mijn genen. In Marokko ontwierp mijn moeder ook wel eens kleding voor familie. En intussen heeft mijn zoon ook al een ontwerp aangereikt voor NaEmi. Het komt dus niet helemaal uit de lucht vallen.”

Haar nicht Dalila Ouhaddou volgde een opleiding boekhouden, maar is een modebewuste vrouw. Ze is getrouwd met een toneelregisseur en vult haar tante op vlak van stijl en smaak goed aan. “Ik geef een meer westerse, hedendaagse toets aan de collectie. Mimouna houdt nogal van versiering en decoratie, terwijl ik het graag strak en eenvoudig hou. Ze blijft ook dichter bij de traditionele Marokkaanse stijl, terwijl ik meer westerse elementen integreer. De combinatie van die twee werkt zeer goed. Het is een mix van twee stijlen en van twee generaties.”

Het verschil tussen beide vrouwen is ook uiterlijk zichtbaar. Mimouna draagt uit religieuze overtuiging een hoofddoek, Dalila niet. “Ik ben hier geboren en ik beschouw mezelf als een Belgische vrouw met Marokkaanse roots. Ik sta tussen beide culturen in. We komen trouwens uit een cultureel zeer gemengde familie: Marokkanen, Spanjaarden, Belgen, Amerikanen, Algerijnen… Het zijn juist die verschillen die leuk zijn.”

Ze werken zeker niet alleen voor Marokkaanse vrouwen of moslimvrouwen. “Westerse vrouwen kunnen onze ontwerpen evengoed dragen,” zegt Dalila. “Dat was ook de reactie die we van veel vrouwen in het publiek kregen in Kuregem. We willen met onze ontwerpen de elegantie van de vrouw accentueren. Van elke vrouw, met welke achtergrond ook. Onze collectie heeft ook iets voor verschillende smaken: we maken heel extravagante, maar ook zeer traditionele ontwerpen. Het verschilt sterk van jurk tot jurk.”

Marokkaanse handenarbeid

Voor de kledinglijn worden alleen natuurlijke materialen gebruikt, zoals leer, zijde, organza of mousseline. Die keuze beklemtoont de weelderige look van de jurken. “Bovendien wordt alles met de hand gemaakt, onder toezicht van de schoonzus van Mimouna,” verduidelijkt Dalila. “Er werkt een batterij handarbeiders aan de jurken, waardoor er heel veel tijd in kruipt. Het duurt twee à drie maanden voor een kleed helemaal afgewerkt is. De handenarbeid moet in Marokko gebeuren, want anders zou het onbetaalbaar worden. Nu valt de prijs voor een handgemaakte, unieke feestjurk nog mee: tussen 1000 en 1500 euro. Dat zijn de minimumprijzen, het kan uiteraard duurder. Een atelier of een winkel hebben we hier niet. Niet alleen de handenarbeid slorpt veel tijd op, ook het kiezen van de stof en de kleuren neemt nogal wat uren in beslag.”

Een terugkerend element in de ontwerpen is een brede riem, die de volledige taille van de vrouw omspant. “Dat herinnert een beetje aan de korsetten van vroeger. Met die brede riemen willen we het silhouet van de vrouw beter laten uitkomen,” zegt Dalila. “Sommige jurken vertonen ook wel raakvlakken met Aziatische mode: brede mouwen, ontwerpen die aan een kimono doen denken. Momenteel zijn doorzichtige sluiers over de kleding of over blote armen in de mode. Bij elke jurk hoort ook een sjaal. Als de vrouwen naar een feest komen of naar buiten gaan om iemand te ontmoeten, bedekken ze het hoofd. Het is een symbool voor zedigheid, maar tegelijk proberen we het een aangename en chique uitstraling te geven. De kleding die we maken, is vooral voor feestelijke gelegenheden. Maar er zit bijvoorbeeld ook een sobere linnen broek of een djellaba bij, die ook in andere omstandigheden kan worden gedragen.”

Dominique Soenens

“We willen met onze ontwerpen de elegantie van de vrouw accentueren. Van elke vrouw, met welke achtergrond ook.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content