De feestdagen opvrolijken met een niet alledaagse muziekkombinatie van harp en fagot ? Harfago heeft er zijn handelsmerk van gemaakt. De luchtige, maar deskundige kommentaren krijgt u er gratis bij.
...

De feestdagen opvrolijken met een niet alledaagse muziekkombinatie van harp en fagot ? Harfago heeft er zijn handelsmerk van gemaakt. De luchtige, maar deskundige kommentaren krijgt u er gratis bij. "We zijn eerder toevallig beginnen samenspelen, " vertelt Jozef Auer. De van origine Hongaarse fagottist kwam midden de jaren '80 van de Franz Liszt Muziekakademie naar België om hier zijn muzikale opleiding te vervolmaken. Het was in Brussel dat hij de Gentse harpspeelster An Van den Borre tegen het lijf liep. Het talent zit beide muzikanten duidelijk in de genen. Auer is een nazaat van de bekende vioolmeester Leopold Auer en Van den Borres vader is als leider van het koor Cantabile kultureel ambassadeur van Vlaanderen.Een huwelijk en drie kinderen later werd Harfago opgericht. "Tot onze grote verbazing passen de warme klanken van mijn fagot wonderwel samen met de tintelende harp, " aldus Auer. Een uitzonderlijke muzikale kombinatie, die als enig nadeel heeft dat het repertoire moest worden beperkt tot een soort van easy-listening salonmuziek. Harfago past volledig bij de non-conformistische Auer. Niet alleen vanwege het onalledaagse samenspel tussen harp en fagot, maar ook omdat in een sektor waar "serieuze" Latijnse namen en afgeleiden schering en inslag zijn, voor een schijnbaar simplistische naam als Harfago (harp-fagot) werd gekozen. Het meest nog echter uit Harfago's uitzonderlijke aanpak zich in het hoogst ongewone gebruik van Auer om de stukken van Bizet, Saint-Saës, Fauré en Bartok met luchtige informatie aan elkaar te praten. Auer : "Ik vertel de mensen graag enkele anekdotes over datgene wat ze willen horen, door wie, waarom en in welke omstandigheden het stuk werd geschreven en op welke dingen ze moeten letten. Zo is er een veel beter kontakt met het publiek. In tegenstelling tot de stijve bedoening van een traditioneel klassiek koncert, ontstaat er een veel lossere, zelfs gezellige sfeer. "Het Harfagi-koncept slaat duidelijk aan. In 1994 werd voor zo'n half miljoen frank bijeengespeeld, goed voor een 30-tal koncerten aan 16.000 frank per uur. Om de hoge onderhouds- en vervoerskosten fiskaal makkelijker te kunnen verwerken, werden de aktiviteiten in 1992 in een vzw-vorm gegoten. In het kader van de verdere groei van Harfago waarbij eventueel ook aan extra muzikanten wordt gedacht wensen Van den Borre en Auer trouwens een meer professionele aanpak. Daarvoor zal in de nabije toekomst waarschijnlijk een gespecializeerd bureau onder de arm worden genomen. Ook cd-opnames zijn niet meer veraf, en dat klinkt het duo alvast als muziek in de oren.AN VAN DEN BORRE EN JOZEF AUER (HARFAGO) Niet de stijve bedoening van een traditioneel klassiek koncert.