Hard, harder, hardst

Ad Van Poppel medewerker Trends

Dholda nam de Honda CBR600F onder handen en maakte die nog sneller. De motor wordt gebracht als Mertens Replica.

De 600 cc sportklasse mag zich verheugen in een grote belangstelling : de vier Japanse merken hebben elk zo’n viercilinder in de gamma. In 1987 blies Honda die categorie leven in met de eerste versie van de CBR600F, een motor waarvan de sportieve stroomlijnkuip een geheel vormde met de tank-zitcombinatie. Dat bleek een schot in de roos, vooral in Europa waar meer interesse bestaat voor dergelijke bijna-racemotoren.

Begin dit jaar liep bij Honda de 200.000ste CBR600F van de productielijn. “Productiecijfers van honderdduizenden zijn misschien normaal in de autosector, maar dat is minder het geval voor tweewielers, zeker als het gaat om modellen die zwaarder zijn dan 500 cc,” stelt Honda in de persinformatie. Dergelijke cijfers zijn zelfs buitengewoon in de categorie van sportmotoren, waar de levenscyclus van een motor korter is en de verkoop sterk afhankelijk is van modegrillen.

De CBR600 paart de snelheid van een zware motor aan de wendbaarheid van een lichte machine. Honda heeft ook niet toegegeven op het comfort ten voordele van de sportiviteit : de zit is goed en niet extreem sportief.

Voor eerste CBR’s werd als topvermogen 85 pk opgegeven. In 1989 was dat al gestegen tot 93 pk en in 1991 bereikte men de 100 pk-grens. Inmiddels werd de motor ook gebruikt in wedstrijden, en in 1995 voegde de Internationale Motorsportfederatie de zogenaamde Thunderbike-klasse toe aan het Grand Prix-programma in Europa. In die klasse voor viercilinder 600 cc-motoren was onze landgenoot Stéphane Mertens een van de smaakmakers, met een door Dholda uit Moerzeke geprepareerde CBR600F.

In samenwerking met Honda Belgium brengt Dholda nu ook een Mertens Replica van die machine op de markt alsof de standaard CBR600 niet goed genoeg was. De productieversie is al een fijne motorfiets : stuurt zuiver, accelereert goed, remt uitstekend. Meer moet dat niet zijn.

Of toch ? De Dholda motor is 14 kilo lichter dan de standaardmotor en heeft 10 pk méér. Dat komt door het gebruik van lichtere materialen en vooral van een andere uitlaat (met een aangepaste afstelling van de carburatie). De motor heeft een éénpersoonszitje en is gespoten in de geel-wit-zwarte Dholda-kleuren. Wij reden de Mertens Replica op de omloop van Zolder : geen snelheidsbeperkingen, geen tegenliggers, maar wel flink veel toeren maken. Om echt uit deze motor te halen wat erin zit, moet je op een circuit zijn.

Intussen heeft Honda zelf ook niet stilgezeten. Door een verbetering van de luchtinlaat en een aanpassing van de cilinderkoppen is de 1997-uitvoering nu standaard goed voor 105 pk. Boek alvast maar een paar uurtjes op Zolder.

AD VAN POPPEL

Pure snelheid De rode Honda CBR600F en de gele Dholda Mertens Replica.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content