Hans Suijkerbuijk nam in september 2012 de functie van CEO van Kluwer België op zich. Daarvoor was hij zes jaar operationeel directeur bij Kluwer. Na een jaar als CEO voelt hij zich in zijn comfortzone. Nieuw voor hem was onder meer de internationale dimensie van zijn functie: "Kluwer is met 19.000 werknemers actief in een dertigtal landen en ik heb nu ook een rol in dat internationale gebeuren. Ik zie een trend om de zaken meer en meer internationaal af te stemmen. Dat maakt dat we elkaar in Europa meer zien. En een of twee keer per...

Hans Suijkerbuijk nam in september 2012 de functie van CEO van Kluwer België op zich. Daarvoor was hij zes jaar operationeel directeur bij Kluwer. Na een jaar als CEO voelt hij zich in zijn comfortzone. Nieuw voor hem was onder meer de internationale dimensie van zijn functie: "Kluwer is met 19.000 werknemers actief in een dertigtal landen en ik heb nu ook een rol in dat internationale gebeuren. Ik zie een trend om de zaken meer en meer internationaal af te stemmen. Dat maakt dat we elkaar in Europa meer zien. En een of twee keer per jaar ontmoeten we elkaar 'wereldwijd'. Ik ben bijvoorbeeld net terug van Boston. "Het is een leerproces geweest. Internationaal moet ik een andere pet opzetten, een second opinion geven, met vertegenwoordigers van meerdere landen in taskforces gaan zitten. Het was een interessante zoektocht." HANS SUIJKERBUIJK. "Ik heb me moeten inpassen in mijn nieuwe rol zonder mijn naturel te verliezen. Dat was wat zoeken. Ik wilde geen imitatie van mijn voorganger zijn. Ik heb ook geleerd sommige dingen over te laten aan anderen. Daar kruipt wat discipline in. Ik ben nieuwsgierig en voor je het weet ben je overal in betrokken. Ik moet loslaten. Dat is een andere uitdaging. Vroeger was ik vooral bezig met producten, klantenprojecten. Nu is er een groot stuk financiën bij gekomen. Dat is een nieuw en interessant terrein voor mij." SUIJKERBUIJK. "De markt is onzeker in verschillende sectoren. In onze doelgroepen valt het mee. Maar in twee ervan is er wel zenuwachtigheid: de overheid, die moet besparen, en de kmo's, die wel de middelen hebben, maar onzeker zijn en uitstellen. Voor de rest is het vrij stabiel. "We zien we een verschuiving in focus. Onze roots liggen in informatieverstrekking, maar nu zijn we voornamelijk een softwarebedrijf. Zeven jaar geleden was de verhouding in de markt van bijvoorbeeld accountancy een kwart software en driekwart informatie. Nu is die twee derde software en een derde informatie. Dat gebeurt ook in andere sectoren. Opleidingen passen daar ook in. In legal blijven we investeren in het uitbreiden van ons aanbod. We hebben twee acquisities gedaan: M&D Seminars (de marktleider in juridische informatie, nvdr.) en Webalive (een bedrijf in 'software as a service', nvdr.). We blijven investeren in onze kernmarkten, maar wel meer in software en opleidingen, minder in informatie." SUIJKERBUIJK. "Dat is de kern van onze strategie. We willen onmisbaar zijn in de kerndoelgroepen. Die klanten werken bijna dagelijks met onze producten." SUIJKERBUIJK. "Volgens onze corporate policy mag ik geen cijfers geven. We zijn beursgenoteerd. Ik kan wel zeggen dat België bij de goede landen zit." AVP"We willen onmisbaar zijn"