Antwerpenaar Hans Joris staat een jaar aan het hoofd van DELA België. Na een carrière van meer dan twintig jaar in de hr-wereld (onder meer SD Worx) trok hij naar de Belgische vestiging van de uitvaartspecialist. DELA telt in ons land ruim 800 medewerkers en boekte in 2015 een omzet van 170 miljoen euro. De groep verzorgt en verzekert begrafenissen en crematies.
Hoe kijkt u terug op uw eerste jaar als CEO van DELA België?
HANS JORIS. “Het is een cliché, maar dat jaar is voorbij gevlogen. We hebben veel tijd geïnvesteerd in de uitwerking van een nieuw beleidsplan voor de komende vijf jaar. Ik kon meteen de accenten vastleggen voor de komende jaren.”
Welke krachtlijnen zitten in uw strategisch plan?
JORIS. “We hebben een sterk overnameverleden. In onze verzekeringstak hebben we de AXA-portefeuille overgenomen en voor het verzorgen van uitvaarten hebben we meer dan zestig uitvaartcentra ingelijfd. Dat maakt dat we op korte tijd heel snel zijn gegroeid en dat we heel veel diversiteit in de organisatie hebben binnengehaald. Een van de prioriteiten voor de komende jaren is daar meer een geheel van te maken. We gaan ook op zoek naar schaalvoordelen en efficiëntiewinsten. De kracht van de groep uitspelen is de rode draad doorheen het nieuwe beleidsplan.”
Betekent dat vooral consolideren en minder overnemen?
JORIS. “Er is voldoende ondernemerschap aanwezig om op eigen kracht te groeien, al staan we nog altijd open voor acquisities. Op de Belgische kaart zijn er nog wel ontbrekende schakels om het geheel nog beter te doen functioneren. Geen consolidatie, maar wel alles wat we in de groep hebben beter op elkaar afstemmen en sterker maken. En waakzaam blijven voor nieuwe kansen. Voor de uitvaarten moeten we uiteraard rekening houden met het sterftecijfer. Daar proberen we te werken aan ons marktaandeel.”
Hoe was de overstap van hr naar de uitvaartsector?
JORIS. “Dat was gemakkelijker dan verwacht. Op papier heeft de uitvaartsector weinig te maken met hr-dienstverlening en ik dacht in het begin dat het behoorlijk wat aanpassing zou vergen. Maar dat viel heel goed mee. Wat je nodig hebt om succesvol te zijn in uitvaartzorg en -verzekeringen sluit heel hard aan bij de hr-wereld.
“Je hebt heel veel kleine ondernemers in de uitvaartsector. Ik kwam uit een markt waar al meer consolidatie was. In de uitvaartverzekeringen zijn we afgetekend marktleider, maar de andere spelers beginnen zich te roeren. KBC bijvoorbeeld. Het product uitvaartverzekering is veel bekender geworden. We juichen het toe dat concurrenten starten met uitvaartverzekeringen. Dat maakt die markt sterker.”
Hoe was 2015 voor DELA België?
JORIS. “We hebben een heel succesvol jaar achter de rug. We hebben onder andere met Ergo een nieuwe distributiepartner in de arm genomen. Ze hebben een vliegende start genomen en dat maakt dat we commercieel het beste jaar ooit achter de rug hebben. We sloten in 2015 ongeveer 30.000 nieuwe verzekerden aan. Ook voor de begrafenissen, crematies en repatriëringen halen we onze doelstellingen.”
Hoe kijkt u naar de toekomst van uitvaartverzekeringen in België?
JORIS. “We zijn eerder optimistisch over die markt, mede door de aanwezigheid van andere aanbieders. Wij zien heel wat opportuniteiten liggen. Onze groeiambitie is gefundeerd.”
K.D.C.
“We sloten vorig jaar ongeveer 30.000 nieuwe verzekerden aan”