De Duitse barokcomponist Georg Friedrich Händel (1685-1759) triomfeerde vanaf 1711 in Londen met zijn Italiaanse opera's, waarin hij als geen ander puur met muziek karakters kon tekenen en melodische vondsten aaneen wist te rijgen. Maar vanaf eind de jaren 1720 taande de populariteit van dat genre, Händel ging met zijn Royal Academy of Music zelfs failliet. Hij begon zich meer en meer toe te leggen op het oratorium, en zijn mee...

De Duitse barokcomponist Georg Friedrich Händel (1685-1759) triomfeerde vanaf 1711 in Londen met zijn Italiaanse opera's, waarin hij als geen ander puur met muziek karakters kon tekenen en melodische vondsten aaneen wist te rijgen. Maar vanaf eind de jaren 1720 taande de populariteit van dat genre, Händel ging met zijn Royal Academy of Music zelfs failliet. Hij begon zich meer en meer toe te leggen op het oratorium, en zijn meesterwerk The Messiah (1742) bracht hem in Dublin een immense triomf - al waren de Londenaars minder enthoesiast. Ook het muziekdrama "Semele" (1744) presenteerde Händel in the manner of an oratorio, en de opvoeringen ervan liet hij "concertant" gebeuren. Maar de dramatische lijn is sterk genoeg om een enscenering moeiteloos te schragen. Het verhaal is dat van de Thebaanse prinses Semele die huwt met de Beotische prins Athamas maar verzwolgen wordt door haar passie voor oppergod (en vrouwenzot) Jupiter, tot diens gemalin Juno de puntjes op de i komt zetten. Regisseur Robert Carsen, bij ons vooral gekend van zijn magistrale Puccini-cyclus, wil in deze parabel het carrièrisme en de machtshonger benadrukken, en verplaatst het gebeuren naar het Engeland van vandaag; muziekdirecteur Marc Minkowski dirigeert zijn ensemble Les Musiciens du Louvre.Ook Muziektheater Transparant zet een Händel op de planken: "Tolomeo, re di Egitto" (1728), over de gevluchte koning van Egypte, die op Cyprus ongewild bij amoureuze en politieke intriges betrokken raakt, maar uiteindelijk toch zijn geliefde en zijn troon terugvindt. Hier dirigeert de Vlaamse barokspecialist Paul Dombrecht zijn orkest Il Fondamento en solisten als Jonathan Peter Kenny, Anne Cambier, Marie-Noëlle de Callatay, Steve Dugardin en Werner Van Mechelen, namen die garant staan voor een bezielde en hoogstaande uitvoering. "Semele" in de Vlaamse Opera in Gent, op 8, 11, 15, 17 en 19 februari, Tel. (09) 225.24.25; in Antwerpen op 26 en 28 februari en op 3, 6 en 8 maart, Tel. (03) 233.66.85."Tolomeo, re di Egitto" door Muziektheater Transparant op 13 en 14 februari in de Stadsschouwburg van Brugge, Tel. (050) 44.30.60. Op 18/2 in de Stadsschouwburg van Kortrijk; 20/2 in KVS Brussel; 4/3 in de Warande, Turnhout; 7 en 8/3 in Bourla, Antwerpen; 10/3 in CC Hasselt; 18/3 in Vooruit, Gent. Info: Transparant, Tel. (03) 225.17.02.RAF PAUWELS