Hamburger met moslimsausje

Benny Debruyne
Benny Debruyne Redacteur van Trends

De Big Mac van McDonald’s, de Giant van Quick en de Jump Street van Tonton Chami. Tonton wie? De Brusselse halalfastfoodketen die in maart zijn vierde vestiging opent in Antwerpen.

Oompje Chami

‘Tonton Chami’ betekent zoveel als ‘Oompje Chami’ en verwijst naar oprichter Soliman Chami. De ondernemer verkocht twee jaar geleden het restaurant dat hij twaalf jaar eerder in Anderlecht begon. Hij bouwt nu een franchiseketen van hamburgerrestaurants uit waar moslims meer keuze hebben dan de visburgers bij de bestaande hamburgermerken. De eerste Tonton Chami opende twee jaar geleden bij het Brusselse Zuidstation (foto) en is in eigen beheer. De volgende winkels zijn franchises. Er is er een in Sint-Jans-Molenbeek, een in Charleroi (tijdelijk dicht wegens werken) en nu gaat de eerste Antwerpse zaak open op het Astridplein. De bedoeling is dat er dit jaar nog enkele nieuwe Tonton Chami-restaurants worden geopend in België, bij voorkeur in Gent en Luik, en mogelijk het eerste buitenlandse restaurant in Nederland of Noord-Frankrijk.

Halal als niche

Tonton Chami richt zich op het grote aantal moslimklanten in de grote steden dat vaak zijn gading niet vindt omdat het vlees in de bestaande hamburgerketens niet halal of in overeenstemming met de islamitische voedselvoorschriften is. Quick biedt in Frankrijk in 23 vestigingen wel halalvlees aan, maar in België niet. Ook McDonald’s biedt in België geen halalvlees aan. Bij de fastfoodketen Hector Chicken zijn alle producten halal. Bij de broodjeszaak Subway beslissen de franchisehouders of ze halalproducten aanbieden of niet.

Etnische marketing

De marketingconsultant Said Serrokh is gespecialiseerd in etnische marketing en zet het merk Tonton Chami in de markt. Hij richt zich met gerichte etnische reclame op de moslims, op lokale radiostations of in printmedia die populair zijn bij moslims.

“Daaraan koppelen we nationale reclames als reclamefilmpjes in Kinepolis waarmee we iedereen wil bereiken. Je ziet op onze affiche een meisje zonder hoofddoek. Het toont aan dat we ons tot iedereen richten.”

Altijd twee vennoten

Tonton Chami leidt personeel op voor de Antwerpse vestiging. De managers krijgen een theoretische opleiding, de andere personeelsleden moeten een maand meedraaien in een bestaande winkel. Franchisenemers moeten altijd met zijn tweeën zijn.

“Zo kan er altijd iemand in de winkel aanwezig zijn”, zegt Serrokh. Voor de franchisenemers bedraagt de investering gemiddeld 1200 tot 1400 euro per vierkante meter. Ze krijgen een contract van vijf jaar en betalen een startfee van 50.000 tot 70.000 euro om het Tonton Chami-concept te gebruiken.”

Fastfoodconcept

De Tonton Chami-restaurants zien eruit als McDonald’s of Quick, maar met een eigen toets. Tonton Chami kiest in zijn interieur voor een mix van kleuren als weerspiegeling van de diversiteit van zijn klanten. De keten zoekt naar grote panden van ten minste 300 vierkante meter zodat er voldoende plaats is, onder meer voor een speelruimte voor de kinderen. De voornaamste doelgroep zijn niet de jongeren, maar families. “Er komen veel vrouwen met kinderen over de vloer,” zegt Serrokh.

Lage prijs

Tonton Chami profileert zich als net iets goedkoper dan de grote concurrenten. Het stelt zijn marges veilig door bijvoorbeeld zelf zijn sauzen en olie te laten maken onder private label. Dat is goedkoper. Het kippenvlees komt uit België, het rundvlees uit Ierland. De halalvleessector heeft nood aan keurmerken, want nu wordt vlees dat niet halal is vaak toch als halalproduct verkocht. Het vlees van Tonton Chami is halal-gecertifieerd, zegt Serrokh. Het debat over het dierenwelzijn en slachten volgens de halalregels gaat Tonton Chami niet aan omdat het een uitgebreide discussie vraagt.

BENNY DEBRUYNE

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content