Haal handgemaakt Argentijns design in huis

Dominique Soenens Freelancejournalist

Ongeveer een jaar geleden streek in de buurt van de Brusselse Grote Zavel de designzaak Urban Gaucho neer. U vindt er stijlvolle gebruiks- en siervoorwerpen met een Argentijns-etnisch trekje.

Urban Gaucho, Sint-Annastraat 30, 1000 Brussel, tel. 02 502 37 77, fax 02 511 64 44, www.urbangaucho.com.ar

U rbanGaucho is een naam waar enige ironie in verweven zit. Het betekent letterlijk ‘cowboy uit de stad’, maar het verwijst vooral naar de cultuur van de Argentijnse gaucho’s. Gaucho’s zijn oorspronkelijk nomadische cowboys die tot op de dag van vandaag in de grasvlakten (pampa’s) vee houden. Ze hebben een eigen cultuur uitgebouwd die zowel door de Spaanse kolonisten als de eeuwenoude cultuur van de lokale Indianen beïnvloed werd.

De ontwerpen van Urban Gaucho dragen dus een folklorestempel, maar overstijgen toch de eenvoudige volkskunst. Door het gebruik van exclusieve materialen en een zeer gestileerd, modern design ogen de sigarendozen, manden, kandelaars, zilveren bekers, tassen, kussens, lampen en andere ‘fine home accessories‘ – zoals Urban Gaucho het zelf omschrijft – zeer hedendaags en perfect afgestemd op de westerse smaak.

“Dat is ook de bedoeling,” knikt gedelegeerd bestuurder CarlosSchvartzman. “Het opzet was om een lijn van hedendaagse voorwerpen te creëren met een gaucho-toets. De gaucho-invloed zit in de manier waarop we de manden, koffers en dekens decoreren. Het concept op zich is niet zo origineel: er zijn bijvoorbeeld ook Indiase en Mexicaanse winkels die typische producten uit hun land in een hedendaagse, westerse adaptatie hier op de markt brengen.”

Handenarbeid en authentieke materialen

De objecten die Urban Gaucho verkoopt, worden ontworpen door twee vrouwen: AndreaLópezAmitrano en DéboraAverbuj, twee interieurspecialisten. Ze werken vanuit Buenos Aires, waar Urban Gaucho ook een showroom heeft. Een industriële productie-eenheid heeft het bedrijf niet: de producten worden stuk voor stuk handgemaakt door gespecialiseerde ambachtslui uit dorpen in de buurt van de Argentijnse hoofdstad.

“Die mensen zijn gewoon om op een artisanale manier te werken, maar wij willen uniforme producten aanbieden. Dat is voor hen dus een aanpassing,” aldus Schvartzman. “Maar het loont de moeite om op die manier te werken. We verkopen bijvoorbeeld dozen met een oppervlak van geborduurd leder. Dat is niet evident, want het is heel moeilijk om mensen te vinden die dat nog doen. Voor het zilveren smeedwerk werken we samen met JuanParrarols, een vakman van wie de familie al zeven generaties met zilver smeden bezig is. Juans grootvader maakte nog een zilveren sculptuur voor EvaPerón. De verfijnde creaties van Parrarols sluiten heel goed aan bij de stijl van Urban Gaucho.”

In het zilversmeedwerk is de invloed van de Spaanse kolonisten heel duidelijk: de rijkelijk gedecoreerde objecten tonen grote gelijkenissen met Spaanse zilveren voorwerpen uit de achttiende en de negentiende eeuw.

Urban Gaucho gebruikt exclusieve materialen bij zijn interieurobjecten: de voet van één van de kastlampen is in rauw leder, een koffer is belegd met bewerkt leder van Carpincho, een groot, hamsterachtig knaagdier, de zachte kussens zijn in inheemse wol en leder, de dekens zijn handgeweven van lamahaar en wol, de fruitmanden en sigaarkisten zijn in een exclusieve, donkere houtsoort uit Argentinië.

Handenarbeid en de authentieke materialen, vertaalt zich dat in hoge prijzen? “Het grootste deel van de kostprijs van onze producten gaat naar de arbeid, niet naar de materialen,” legt Carlos Schvartzman uit. “De meeste objecten in onze winkel kosten tussen 200 en 300 euro. Als je dan ook nog weet dat alles rechtstreeks uit Argentinië geïmporteerd wordt, is dat zeker niet veel. We spreken ook een breed publiek aan, al valt het op dat vooral mensen uit zuiderse landen zich door onze producten aangesproken voelen. Mensen uit Frankrijk, Spanje, Portugal, Italië.”

Brussel als testcase

En hoe belandt een Argentijnse designzaak in Brussel? Urban Gaucho vestigde zich een jaar geleden in de Sint-Annastraat, die uitgeeft op de Grote Zavel. Het is het eerste filiaal op het Europese continent, maar zo verwonderlijk is dat niet. Carlos Schvartzman woont namelijk al sinds 1988 in onze hoofdstad.

“Oorspronkelijk was het de bedoeling om shops te openen in Parijs en Londen, maar de keuze voor Brussel lag door mijn persoonlijke situatie meer voor de hand. We kijken nu hoe het hier in Brussel evolueert, maar het is nog steeds de bedoeling om ook in Parijs en Londen een winkel te openen. We zijn van plan om met partners samen te werken die al in die steden actief zijn en die er al een cliënteel hebben opgebouwd. Op die manier moeten we er niet helemaal van nul beginnen. De variëteit van onze producten is te klein om zelfstandig een winkel te openen in die twee grootsteden. Wij verkopen accessoires, dus moeten klanten er ook andere producten vinden. Onze partners zoeken we dus in die richting. De onderhandelingen zijn al volop bezig. We hopen tegen volgend jaar te kunnen starten.”

Het productaanbod in Brussel mag dan volgens Carlos Schvartzman eerder bescheiden zijn, in Argentinië zitten ontwerpers Andrea López Amitrano en Débora Averbuj niet stil. Ze blijven steeds nieuwe producten ontwerpen binnen hetzelfde concept. En Urban Gaucho is ook van start gegaan met een meubellijn. Voorlopig nog maar alleen te koop in Argentinië. “Maar ik denk dat er ook hier zeker een markt voor moet bestaan,” meent Schvartzman. “Want meubilair met een etnisch accent – of het nu Indiaas, Mexicaans of Marokkaans is – doet het al een tijdje goed in Europa.”

Dominique Soenens

De ontwerpen van Urban Gaucho dragen een folklorestempel, maar overstijgen de eenvoudige volkskunst.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content