GUINNESS. De Ieren komen

Guinness wil zijn marktaandeel op het Europese vasteland vergroten, vooral door de nadruk te leggen op de Ierse herkomst van zijn bier.

Het bier uit de landen aan de overkant van het Kanaal heeft hier bij ons niet meteen een grote aantrekkingskracht. Om een voorbeeld te geven : lager is in Engeland een groot glas lauw pilsbier zonder schuimkraag, met een alkoholvolume van zowat 3 %. De kontinentale pilsbieren, en dan zeker onze eigen nationale pilsen, hebben een groter alkoholpercentage en zijn veel smakelijker.

Toch staan er Britse en Ierse (speciale) bieren in de rekken van de supermarkt : Gordon’s bijvoorbeeld, en ook Guinness. Die Guinness is echter van exportkwaliteit. “De Guinness op fles is alleen verkrijgbaar in België en in geringe mate ook in Frankrijk. Die is sterker omdat in België ook sterkere bieren gedronken worden, ” zegt Malcolm Wych, commercieel direkteur voor Europa van Guinness Brewing Worldwide Ltd.

Guinness komt echter ook met zijn originele produkten naar het vasteland, dus eveneens naar België. Inmiddels staan er blikken Guinness draught in diverse supermarkten (onder meer bij Delhaize). Het gaat om geïmporteerd bier, dat er dankzij een ingenieus kapsulesysteem net zo uitziet als een vers getapte pint Guinness in een Ierse pub. Dit wil zeggen : met een zeer romige schuimkraag die langzaam gevormd wordt. Een vers getapte Guinness is lichtbruin en gaat geleidelijk over in zwart. “Guinness is al geruime tijd op de Europese markt, ” zegt Wych, “maar in het verleden is er niet hard genoeg gewerkt om ons marktaandeel te doen stijgen. “

HORECA.

Internationaal bekeken is de bierkonsumptie redelijk stabiel ; als oorzaken noemt Wych de recessie en de veranderingen in de konsumptie. “De Guinness-business is echter de laatste vijf jaar met 20 % per jaar gegroeid. Wij hebben de opportuniteit om te groeien in een stabiele markt. Veel konsumenten kijken uit naar een andere biersmaak dan pils ; die schakelen over op ales en stouts. “

Wych wil geen marktaandelen geven van Guinness in Europa. Hij wijst erop dat de marktomstandigheden in Engeland en Ierland sterk verschillen van die in de rest van Europa. Aan de overkant van het Kanaal wordt zo’n 70 % van het bier gekonsumeerd in de pub ; de overige 30 % is thuiskonsumptie. Op het Europese vasteland liggen de verhoudingen precies omgekeerd. In Engeland heeft Guinness een marktaandeel van 6 % ; in Ierland, de thuismarkt, bedraagt het aandeel 80 %.

Via het horeca-kanaal wil men de groei in onze contreien aanzwengelen. Deze maand wordt in het Nederlandse Venlo zelfs een distributiecentrum geopend om de vaten sneller in de cafés te krijgen. Het Guinness-bier is vooral een “tap-bier”. Malcolm Wych : “Onze eerste prioriteit is de optimale kwaliteit in de cafés. We moeten ervoor zorgen dat alles goed is, vanaf de distributie tot het tappen, zodat de man die in een Brussels café een Guinness bestelt er zeker van kan zijn dat het bier precies hetzelfde smaakt als in een Ierse pub. “

Iedere caféhouder die dat wil, kan Guinness in zijn aanbod opnemen al moet er wel voldoende volume zijn om met vaten te kunnen werken. Dat is vooral het geval in Ierse pubs. Via dit kanaal wil Guinness dan ook het merk verspreiden in Europa. Wych noemt het Ierse café een hoeksteen van de expansiepolitiek op het Europese vasteland : “Een Ierse pub heeft een positieve huiselijke sfeer met goede muziek en goed bier, vooral Guinness. “

SUKSES.

Guinness is geen eigenaar van de Ierse cafés waar men de Guinness-bieren Harp-pils, Kilkenny-roodbier en Guinness-stout aan de man wil brengen. “Het zijn allemaal onafhankelijke ondernemers, onder wie veel Ieren die in Europa een Ierse pub willen opzetten, ” zegt Wych. “We geven wel faciliteiten. Wil iemand zo’n café beginnen en hij weet nog niet waar, dan kunnen wij hem helpen. Aan de Ieren geven we informatie : hoe ze zaken moeten doen in een bepaald land, wat wettelijk wel of niet mag. We kunnen advizeren bij het kiezen van banken voor de financiering. We helpen bij de technische inrichting en het design van het café. We bemiddelen zelfs bij het aantrekken van Iers personeel dat de echte Ierse sfeer weet te brengen. “

De gedachte daarachter is heel eenvoudig : als zo’n café sukses heeft, wordt Guinness er als Iers merk ook beter van. Vorig jaar waren er in Europa zowat 500 Ierse pubs. Wych ziet dat aantal verder groeien, omdat er vraag naar is vanwege de konsumenten.

Via dat distributiekanaal moet de naam Guinness ook bekend worden. Niet dat die nu totaal onbekend is, integendeel. “De meerderheid van de mensen kent de naam van het Guinness Book of Records, ” aldus Malcolm Wych. “Het produkt zelf kennen ze minder goed, ze hebben het nog nooit geproefd. Door de ontwikkeling van het merk en met de steun van de horeca moeten we ervoor zorgen dat die mensen eens een stout proberen. De belangrijkste middelen daartoe zijn below-the-line-aktiviteiten en het ondersteunen van de cafés. Je zult Guinness in Europa niet op de televisie zien. We zijn wel gestart met reklame in een paar magazines, en we hopen ook wat te doen in de bioskopen. “

Wie is eigenlijk de typische Guinness-drinker ? “Ik weet niet of er een typische Guinness-drinker bestaat, ” zegt Wych. “Het is geen bier waarvan je een dozijn pinten drinkt op één avond. Je drinkt je eigen lokale bier plus wat Guinness, of je neemt Kilkenny en dan nog een Guinness. “

A.V.P.

DE IERSE PUB Een hoeksteen van de expansiepolitiek van Guinness op het Europese vasteland.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content