In de Boomerang-postkaartenrekjes hangt momenteel een spaarkaart waarmee een jongere die 21 wordt zijn of haar verjaardag extra luister kan bij zetten. Of waarmee een vriend of vriendin iemand die deze leeftijdsgrens bereikt een verrassingsfuif kan bieden. Wie 21 spaarzegels op de kaart kleeft, krijgt een verjaardagsfeestje aan huis geleverd. Inbegrepen zijn: een minivaatje Stella Artois (een nieuw product ...

In de Boomerang-postkaartenrekjes hangt momenteel een spaarkaart waarmee een jongere die 21 wordt zijn of haar verjaardag extra luister kan bij zetten. Of waarmee een vriend of vriendin iemand die deze leeftijdsgrens bereikt een verrassingsfuif kan bieden. Wie 21 spaarzegels op de kaart kleeft, krijgt een verjaardagsfeestje aan huis geleverd. Inbegrepen zijn: een minivaatje Stella Artois (een nieuw product met 12,5 liter pilsbier), 21 glazen, een Hedgren-rugzak met daarin 21 zakjes Croky-chips, 3 Tempo-kaarten en 1 Tempo-sim-kaart van Mobistar zodat het feestvarken een jaar lang bereikbaar is. Gillette steekt voor de vrouwen 21 dagen "epileer-plezier" in de zak en voor de mannen 21 dagen "scheer-plezier". De idee en de uitwerking van het project komen van Guido uit Gent, dat al een speciale gids voor studenten uitgeeft. Guido werkt in zijn acties steevast samen met verschillende bedrijven of merken. "Deze keer wilden we iets speciaals doen voor mensen die 21 worden. We kozen niét voor achttienjarigen, omdat er alcoholische drank in het verjaardagspakket steekt," aldus Roos Fonteyne, die bij Guido aan het project meewerkt. De spaarzegels worden verspreid in Het Nieuwsblad, Go-Student en La Dernière Heure. Een speciale Internet-site (http://www.guido.be) vermeldt wanneer de zegels in de respectieve bladen verschijnen. Op die manier zet men de jongeren (vooral studenten) aan om die media te kopen en te raadplegen. De actie loopt van 1 februari tot 31 december van dit jaar. "In de maand dat iemand 21 wordt, moet die kaart bij ons zijn. Wie 21 wordt in februari moet bijgevolg vrienden of buren optrommelen om de zegels te knippen. Of hij moet 21 keer dezelfde krant kopen," zegt Roos Fonteyne. Wie in december verjaart, kan het wat rustiger aan doen. Jongeren die ook de schiftingsvraag goed beantwoorden, winnen een gsm. Behalve met Boomerang-kaarten wordt de actie ook ondersteund in de deelnemende media en via affiches. De kaart is voor Guido een middel om adressen van jongeren te verzamelen. Het bureau beschikt al over een bestand van alle studentenclubs en hun verantwoordelijken, maar nog niet over de adresgegevens van de individuele studenten. De verjaardagsactie moet daar verandering in brengen.