GSM voor de kick

“Tien jaar geleden zat Hewlett-Packard in de categorie “Others”, nu zijn we de nummer twee in de Belgische computerindustrie,” glundert Jean-Claude Vandenbosch. In zijn nieuwe baan, in een andere sector, hoopt hij dat succes over te doen. De man die Hewlett-Packard Belgium sinds 1989 leidde – van 200 naar 700 werknemers, van 4 naar ruim 15 miljard frank omzet – wordt vanaf 16 augustus gedelegeerd bestuurder van KPN Orange, het derde Belgische mobilofoonnetwerk. Daar was men al sinds oktober op zoek naar een gedelegeerd bestuurder, een job die ad interim werd ingevuld door de Zuidafrikaan Stan Miller.

Jean-Claude Vandenbosch – Franstalig Brusselaar, ongehuwd, chemicus en doctor in de fysica van de VUB – kwam bij HP in 1983, na zes jaar research voor het toenmalige Instituut tot aanmoediging van het wetenschappelijk onderzoek in Nijverheid en Landbouw en na een baan als verkoper bij Burroughs. In zes soms moeilijke jaren – in 1987 maakt HP als eerste de overgang naar de nu algemene “RISC”-computerarchitectuur – klimt hij naar de Belgische top. “Een heel mooie job. Met 700 mensen kan je nog een familiesfeer creëren. Als je hier de trimesteriële cijfers toont, is dat zeer concreet. In internationale functies wordt het meer politiek,” zegt hij. Een Europese positie leek hem naar eigen zeggen altijd minder boeiend en intellectueel minder uitdagend. Gebrek aan actie is er in die zestien jaar niet geweest: HP wist zich in het zog van de pc om te toveren van een bedrijf van ingenieurs tot een dienstenleverancier en een marketeer van massaproducten.

“Hij is een people manager. Hij kan zeer goed motiveren en hij heeft ook heel wat van zijn medewerkers gestimuleerd om door te groeien naar Europese posities,” zegt een insider. Zelf is de sportieve Jean-Claude Vandenbosch – golf, ski, tennis – zich altijd blijven bijscholen, onder meer aan de London Business School en Insead.

Tientallen keren hebben headhunters vergeefs aangeklopt. Maar met de leeftijd groeit de gevoeligheid voor wat nog zou kunnen zijn. “Ik ben 48, jong genoeg om iets totaal nieuws te starten. En de jobdescriptie bij KPN Orange stond mij aan: ik voel me goed bij marketing, ik heb ervaring met het opbouwen van een distributiekanaal, het bedrijf heeft een Angelsaksische mentaliteit…”

Dat het om een andere sector gaat en om een bedrijf dat in België zijn start heeft gemist, maakt de uitdaging alleen maar spannender: “Orange is een kwaliteitsproduct en een ongelooflijk succes in Groot-Brittannië,” zegt hij. “Het heeft elders gewerkt, het kan ook in België marcheren.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content