1 Omega Pharma

Op de beurs schittert de parel misschien niet meer als voorheen, maar dat neemt niet weg dat Omega Pharma nog altijd een fameus groeibedrijf is. In 2005 dikte de omzet nog maar eens aan met 15 %, waarvan 6 % organische groei.
...

Op de beurs schittert de parel misschien niet meer als voorheen, maar dat neemt niet weg dat Omega Pharma nog altijd een fameus groeibedrijf is. In 2005 dikte de omzet nog maar eens aan met 15 %, waarvan 6 % organische groei. Zonder ongelukken moet dit jaar zelfs de magische kaap van 1 miljard euro sneuvelen. De tijd dat Marc Coucke persoonlijk met shampoo in vijfliterflessen leurde, ligt dus al ver in het verleden. De jongste jaren heeft Omega Pharma bewust het gashendeltje van overnames dichtgedraaid, wat de broodnodige ruimte gaf voor reflectie. Het vitamine O-programma, dat begin vorig jaar werd gelanceerd, moest een permanent kostenbewustzijn binnen het bedrijf ontwikkelen. Het resulteerde in een jaarlijkse besparing van zowat 25 miljoen euro. Tegen 2008 wil de groep ook zijn vier business-to-businessactiviteiten onderbrengen in een aparte beursgenoteerde vennootschap, die de voorlopige werknaam 'Alpha' meekreeg. Als gevolg daarvan zal Omega Pharma terugkeren naar zijn wortels: een specialist in voorschriftvrije geneesmiddelen. Dit jaar staat er overigens nog een belangrijke gebeurtenis op de agenda, want Marc Coucke heeft aangekondigd dat hij heel binnenkort de plaats ruimt voor een nieuwe gedelegeerd bestuurder. Ruim vijftien jaar geleden verliet Ronald Kerckhaert de familiale hoefijzerfabriek omdat het absoluut niet klikte met zijn broer. De toen 45-jarige Nederlander had op dat moment nog geen zin om te rentenieren en dus nam hij de Gentse sanitairgroothandel Sax over. De eerste maanden keek Kerckhaert nog de kat uit de boom bij deze kmo, waar tien personen werkten en die een omzet draaide van 2,5 miljoen euro. Maar al snel kwam de entrepreneur in hem naar boven. Toen een bouwer van marktwagens failliet ging, haastte hij zich om het bedrijfsgebouw langs de E40 te kopen. Het was Herman De Croo (VLD) die korte tijd later het lintje van de blinkende toonzaal doorknipte. Daarna ging het snel. Sax Sanitair kreeg nieuwe filialen in Oostende, Izegem, Ieper en Kortrijk, waardoor de omzet intussen al is opgelopen tot 33 miljoen euro. Om de snelgroeiende orderstroom - het assortiment bestaat uit ruim 30.000 artikelen - in goede banen te leiden, investeerde Sax Sanitair vorig jaar in een hypermodern logistiek centrum in Wielsbeke, waar 's nachts de bestellingen worden klaargezet. Daarmee is het bedrijf gewapend om de expansie verder te zettenInnovatie is het sleutelwoord voor het Vlaamse bedrijfsleven en die les hebben ze bij ConTeyor Multibag Systems duidelijk begrepen. Veertig hooggeschoolde werknemers ontwikkelen in Merelbeke verpakkingen om krasgevoelige auto-onderdelen (spiegels, spoilers, interieuronderdelen...) te transporteren. De productie zelf gebeurt in Polen. Het gros van de Europese autoscène figureert op de klantenlijst. Sinds 2003 heeft ConTeyor Multibag Systems ook een voet aan de grond in Detroit, het hart van de Amerikaanse auto-industrie. De productie voor die markt gebeurt in Mexico. In tien jaar tijd is de eenmanszaak uitgegroeid tot een internationale onderneming met 350 werknemers op de loonlijst en een geconsolideerde omzet van 30 miljoen euro. Iets meer dan de helft daarvan wordt in Europa gerealiseerd. Omdat de automobielsector nu eenmaal zeer cyclisch is, kijken ze bij ConTeyor Multibag Systems steeds nadrukkelijker uit naar nieuwe markten. Sectoren met kwetsbare producten - zoals de cosmetica- en brillenindustrie - staan al- vast hoog op het pros-pectielijstje. Jaarlijks verkoopt het Gentse zeep- en detergentenbedrijf Christeyns meer dan 1 miljoen pakjes van het bleekmiddel Blan. Toch tekent dit product momenteel nog voor amper 2 % van de totale omzet. De familie Bostoen - die ruim vijftien jaar geleden het bedrijf overnam - voerde namelijk meteen een horizontale diversificatie door. Na Ecolab is Christeyns intussen de tweede grootste toeleverancier voor de professionele wasserijsector in Europa, maar de onderneming is bijvoorbeeld ook een belangrijke speler in betonadditieven. Bijna 90 % van de omzet wordt gerealiseerd in het buitenland. Christeyns heeft productievestigingen in Vertou (Frankrijk) en Bradford (Groot-Brittannië), maar de belangrijkste site blijft die in de buurt van de Gentse Dampoort. 2005 betekende een mijlpaal in de geschiedenis van het familiebedrijf. Christeyns nam toen de Europese wasserijactiviteiten van Johnson Diversey over, waardoor de geconsolideerde omzet bijna verdubbelde: van 55 miljoen euro tot 100 miljoen euro. Omdat de fabrieken niet in de transactie zaten, zal de overname ook een geleidelijke impact hebben op het personeelsbestand, dat zal aandikken van 250 tot ongeveer 400 medewerkers.Lieven Desmet, Dirk Van Thuyne