Michelin, dat werd opgericht in 1889, is een ronkende naam in de auto-industrie. De Franse multinational met de wereldberoemde mascotte produceerde vorig jaar ruim 170 miljoen banden. Wereldwijd heeft de groep een marktaandeel van 15 procent. Michelin is het premiummerk, voor sportwagens en SUV's is er het merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Betrouwbaarheid staat centraal in de strategie van Michelin. Daarnaast wil het bedrijf een koploper in technologie en innovatie zijn. Met die strategie, waa...

Michelin, dat werd opgericht in 1889, is een ronkende naam in de auto-industrie. De Franse multinational met de wereldberoemde mascotte produceerde vorig jaar ruim 170 miljoen banden. Wereldwijd heeft de groep een marktaandeel van 15 procent. Michelin is het premiummerk, voor sportwagens en SUV's is er het merk BFGoodrich. Sterke continentale merken zijn Kleber in Europa, Uniroyal in Noord-Amerika en Warrior in China. Betrouwbaarheid staat centraal in de strategie van Michelin. Daarnaast wil het bedrijf een koploper in technologie en innovatie zijn. Met die strategie, waarmee het de consument aan zich probeert te binden, heeft Michelin een streepje voor op zijn concurrenten. Michelin zet sterk in op zijn leiderschap in gespecialiseerde banden, onder meer voor mijnbouw- en landbouwvoertuigen en vliegtuigen (26,5 % van het operationele resultaat in 2014). Het wil ook maximaal inspelen op de groei in de opkomende landen. Vorig jaar haalde de groep bijna een derde van zijn omzet in die groeiregio's. Tegen 2020 wil ze dat cijfer opkrikken tot minstens 45 procent. De voorbije jaren heeft Michelin drie nieuwe fabrieken geopend in de opkomende landen -- een in Pau Brasil in Brazilië en een in Shenyang en Chennai in China. De totale investering bedroeg 2,75 miljard euro. Het management begon in 2012 aan een plan om tegen 2016 voor 1,2 miljard euro aan competitiviteitsverbeteringen te realiseren. Na drie jaar is daar al 703 miljoen euro van gerealiseerd. Een van de sterkste punten van de onderneming blijft haar solide balans, met een verhouding tussen de nettoschulden en het eigen vermogen van nauwelijks 7 procent. Vorig jaar realiseerde Michelin een structurele vrije kasstroom van 700 miljoen euro. Zo kon het dividend stabiel worden gehouden op 2,50 euro per aandeel en werden voor 293 miljoen euro eigen aandelen ingekocht. De jaarcijfers over 2014 bleven onder de verwachtingen van de analisten, met een omzetdaling van 3,4 procent tot 19,6 miljard euro en een terugval van de recurrente bedrijfswinst (bedrijfswinst zonder eenmalige elementen, rebit) met 2,7 procent tot 2,16 miljard euro. De analisten hadden daar gemikt op 2,23 miljard euro. Het verhoopte herstel is er dus uitgebleven. De vooropgestelde volumegroei van 1 à 2 procent werd met een stijging van 0,7 procent ook niet gehaald. In het eerste kwartaal kwamen de cijfers wel boven de verwachtingen uit. De nettoverkopen stegen met 5,6 procent tot 5,02 miljard euro. Voor heel 2015 mikt het management op een stijgende ebit bij constante wisselkoersen en een vrije kasstroom van minstens 700 miljoen euro. Het aandeel van Michelin is nog altijd niet duur, tegen 12 keer de verwachte winst, 1,1 keer de omzet en een verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) van 5. Die ratio's geven nog uitzicht op een stijging. Daarom vinden we het aandeel koopwaardig. Danny Reweghs