Een automodel heeft een houdbaarheidsdatum van gemiddeld vijf à zes jaar. Soms komt de nieuwe generatie van een model van Ford, Peugeot of Renault iets vroeger in de toonzaal. Maar het kan ook later: de Model S van Tesla heeft sinds de lancering in 2012 nog altijd geen opvolger. Tussendoor, na twee of drie jaar, krijgt een model een facelift. Voor het grote publiek is het verschil tussen zo'n facelift en een volledig nieuwe generatie niet altijd duidelijk. De marketingmedewerkers van de constructeurs hebb...
Grondige facelift

Een automodel heeft een houdbaarheidsdatum van gemiddeld vijf à zes jaar. Soms komt de nieuwe generatie van een model van Ford, Peugeot of Renault iets vroeger in de toonzaal. Maar het kan ook later: de Model S van Tesla heeft sinds de lancering in 2012 nog altijd geen opvolger. Tussendoor, na twee of drie jaar, krijgt een model een facelift. Voor het grote publiek is het verschil tussen zo'n facelift en een volledig nieuwe generatie niet altijd duidelijk. De marketingmedewerkers van de constructeurs hebben het op de affiches op straat of in de spotjes op televisie steevast over een nieuw model. Een facelift blijft doorgaans beperkt tot heel subtiele esthetische ingrepen, zoals een ander radiatorrooster of nieuwe lichten. Het nieuws zit vooral onderhuids, met nieuwe digitale mogelijkheden of vernieuwde motoren. Dat maakt de kleine Space Star van Mitsubishi zo verfrissend. De kleine stadsauto, die in 2014 op de markt kwam en twee jaar later al een eerste bescheiden facelift kreeg, is bij deze tweede opfrissing een heel andere auto geworden. Hij kreeg nieuwe elektronische hulpmiddelen, zoals botswaarschuwing of rijstrookhulp, en ook uiterlijk is de Space Star niet meer te herkennen, met een hertekende voor- en achterkant. Het resultaat is een fris stadswagentje met veel meer persoonlijkheid dan de vorige editie. De Belgische importeur stuurde ons op de baan met de krachtigste versie, de driecilinder van 1,2 liter met 80 paarden. Zelf zouden we een handgeschakelde versnellingsbak hebben verkozen, want de bij Aziatische merken populaire automatische CVT-bak bevestigt alle clichés die erover worden verteld: het koffiemoleneffect is alomtegenwoordig. De mate waarin je tijdens het accelereren gas geeft, is meestal niet synchroon met het motorgeluid en de manier waarop de auto zich voortbeweegt. Geen probleem voor een ouder publiek dat gewoon een handig en zuinig transportmiddel wil, maar pure horror voor wie graag met de auto rijdt. De lawaaierige combinatie van een driecilinder en een CVT doet wel ietwat afbreuk aan het gevoel van comfort aan boord, want de vernieuwde Space Star is een aardig rijdend stadsautootje waarin het best leuk toeven is, en dat dankzij het geringe gewicht van 905 kilo vlotjes met het verkeer meerijdt.
Verder lezen?
Als Trends-abonnee hebt u:
- digitale toegang via de website op pc en via de app op smartphone en tablet tot de magazines Trends (N/F), Knack, Sportmagazine (N/F) en Le Vif/L'Express
- 24/7 volledige toegang tot de websites van de 6 magazines met de +zone (exclusief voor abonnees) en de archieven (tot 20 jaar terug)
- digitale toegang tot op 3 toestellen tegelijk zodat uw gezinsleden kunnen meegenieten (thuis of op kot)
Verder lezen?
Als Trends-abonnee hebt u:
- digitale toegang via de website op pc en via de app op smartphone en tablet tot de magazines Trends (N/F), Knack, Sportmagazine (N/F) en Le Vif/L'Express
- 24/7 volledige toegang tot de websites van de 6 magazines met de +zone (exclusief voor abonnees) en de archieven (tot 20 jaar terug)
- digitale toegang tot op 3 toestellen tegelijk zodat uw gezinsleden kunnen meegenieten (thuis of op kot)