Fabrice Dekerf (34) kwam een jaar geleden als COO aan het hoofd van reclamebureau Germaine op het moment dat het onafhankelijk werd van de BBDO-groep. Hoe kijkt hij terug op zijn eerste jaar? Germaine was in het midden van de jaren tachtig opgezet als Morael & Partners en maakte deel uit van de BBDO-groep. Maar eind 2006 besloot het management uit de BBDO-groep te stappen. Dekerf was een jaar geleden nieuw in de wereld van reclamebureaus. Tot dan was hij immers actief in de mediawereld, onder ander...

Fabrice Dekerf (34) kwam een jaar geleden als COO aan het hoofd van reclamebureau Germaine op het moment dat het onafhankelijk werd van de BBDO-groep. Hoe kijkt hij terug op zijn eerste jaar? Germaine was in het midden van de jaren tachtig opgezet als Morael & Partners en maakte deel uit van de BBDO-groep. Maar eind 2006 besloot het management uit de BBDO-groep te stappen. Dekerf was een jaar geleden nieuw in de wereld van reclamebureaus. Tot dan was hij immers actief in de mediawereld, onder andere bij krantenregie Full Page. "Ik kende de wereld van de reclamebureaus wel, maar gaandeweg heb ik gemerkt dat de dingen er toch anders waren, dan dat ik me inbeeldde", zegt hij. Positief vindt Dekerf de inhoudelijke gesprekken met klanten. "Dat is een verrijking", oordeelt hij. "In de sector van de media-aankoop krijg je heel weinig informatie over de objectieven van een campagne. Bij Germaine word je door klanten als Ikea en Campina enorm betrokken bij de ontwikkelingen. Er is echt een symbiose tussen klant en bureau: finetunen, samen onderzoek uitvoeren. Dat wilde ik graag doen en dat is goed geslaagd." Een eerder negatieve ervaring is de manier waarop bedrijven reclamebureaus kiezen. Dat gebeurt meestal op basis van competities waarvoor diverse bureaus uitgenodigd worden. Dekerf heeft gemerkt dat er van de kant van adverteerders op een free lunch wordt gerekend. "Er zijn heel veel competities waarvoor bureaus niet betaald worden. Ik heb het gevoel dat bij de keuze van andere servicebedrijven, consultants en adviesbedrijven minder een bewijs van expertise geleverd moet worden voor er een keuze wordt gemaakt", aldus Dekerf. Bureaus moeten op basis van een briefing al voorstellen tonen en dus mensen en materiaal inzetten zonder dat er zekerheid is dat die investering ook enigszins terugbetaald wordt. De ervaring leert dat adverteerders daarna vaak kiezen op basis van de prijs en niet op basis van het marketingidee. Als COO heeft Dekerf ook een grotere bekendheid van Germaine voor ogen. "We hebben er al iets aan kunnen doen, maar de grote investeringen daarvoor gebeuren de volgende maanden." Dekerf bestempelt 2007 als positief. Ook in de cijfers. Na de overname van Germaine had het bedrijf een verlies ingecalculeerd, maar die rode cijfers zijn uitgebleven. "Dankzij kleine ingrepen en een focus op het einde van het jaar. Daar zijn we trots op," aldus Dekerf. Fabrice Dekerf (34) IS: Zaakvoerder van Germaine VRIJE TIJD: lezen, basketbal, Italiaanse wijnen en cultuur, en zijn Mac AVP