De Europese Commissie schat dat de introductie van duurzame vliegtuigbrandstof ( sustainable aviation fuels, SAF) de kostprijs van vliegen tegen 2050 verhoogt met 8 procent. De SAF-regulerin...

De Europese Commissie schat dat de introductie van duurzame vliegtuigbrandstof ( sustainable aviation fuels, SAF) de kostprijs van vliegen tegen 2050 verhoogt met 8 procent. De SAF-regulering is, naast het schrappen van de nulbelasting op kerosine en het uitdoven van de gratis CO2-uitstootrechten, een van de belangrijkste maatregelen om de luchtvaart te vergroenen. Voor de coronapandemie was luchtvaarttransport goed voor 3,8 procent van de CO2-uitstoot in de Europese Unie. Om die naar beneden te krijgen, moeten vliegtuigen die landen of opstijgen in een Europese luchthaven, SAF mengen bij hun kerosine. Dat percentage wordt om de vijf jaar opgetrokken, van 2 procent in 2025 naar 63 procent in 2050. Omdat duurzame brandstoffen nog duurder zijn dan kerosine, zou het voorstel voor de luchtvaartmaatschappijen een kostenverhoging met 3 procent meebrengen tegen 2030. Dat zou de ticketprijs met 1 procent verhogen, en tegen 2050 met 8 procent.