Groeiproces Liantis is nog niet ten einde

PHILIP VAN EECKHOUTE "Het is vooral belangrijk dat ondernemers één aanspreekpunt hebben." © Thomas Sweertvaegher

Een jaar geleden ontstond de hr-groep Liantis uit de samensmelting van het sociaal secretariaat ADMB, het ondernemingsloket en sociaal verzekeringsfonds Zenito en de preventiedienst Provikmo. De geïntegreerde hr-dienstverlener kan zijn voet naast de andere grote spelers zetten.

70 procent van de zelfstandigen in hoofdberoep heeft moeite om het werk mentaal achter zich te laten. Een derde heeft constant last van stress. Arbeidsongevallen treffen in 40 procent van de gevallen de onervaren werknemers.

Het zijn slechts een paar cijfers uit de analyses die de hr-groep Liantis de voorbije maanden naar buiten bracht. De hr-dienstengroep zit op een berg data en maakt daar gretig gebruik van. “Wij brengen niet alleen studies uit die een breed maatschappelijk belang hebben”, zegt CEO Philip Van Eeckhoute. “Het is ook een vorm van dienstverlening aan de bedrijven. Het absenteïsme, het verloop, de loonkosten, de samenstelling van het loonpakket vergelijken met dat van sectorgenoten: we doen dat voor al onze klanten-werkgevers. Eigenlijk leveren we een dashboard waarop bedrijven alles zien wat met human resources te maken heeft.” Dat aanbod is mogelijk sinds Liantis een jaar geleden boven de doopvont werd gehouden als geïntegreerde hr-dienstverlener. Het is de samensmelting van het sociaal secretariaat ADMB (toen 57,8 miljoen euro omzet), het ondernemingsloket en sociaal verzekeringsfonds Zenito (48,7 miljoen) en Provikmo, de externe dienst voor bescherming en preventie op het werk (50,9 miljoen euro omzet). De fusiegroep heeft een omzet van 182,5 miljoen euro en een operationele kasstroom van 23 miljoen euro. Daarmee heeft Liantis een plaats gevonden tussen grote spelers als SD Worx, Securex en Partena Professional.

Ondernemers krijgen van ons een dashboard waarop ze alles zien wat met human resources te maken heeft

In opdracht van 42.000 bedrijven – vooral kmo’s – voerde Liantis vorig jaar 3,7 miljoen loonberekeningen uit voor 326.000 werknemers. Een stijging met 7 procent. Niet slecht, want de sector van de sociale secretariaten is in België een verzadigde markt.

Daarnaast deden 20.400 startende ondernemers een beroep op Liantis voor hun opstartformaliteiten. Dat segment groeide met 9 procent. Ruim 20 procent van de startende zelfstandigen sloot zich aan bij het sociaal verzekeringsfonds van Liantis. Hiermee is het de marktleider bij de starters. De preventiepoot blijft ook groeien, met vorig jaar 255.000 medische onderzoeken bij werknemers en 34.000 bedrijfsbezoeken van preventieadviseurs om de veiligheid op de werkvloer te verbeteren. Een hot topic voor de preventiedienst is de aanpak van burn-outs: op verzoek van de bedrijven voerde Liantis 2400 burn-out-enquêtes uit.

Naar één loket

De verschillende entiteiten – ADMB, Zenito en Provikmo – groeiden al sterk voor de integratie tot Liantis. De vraag rijst of de fusie wel nodig was. “Zeker en vast”, benadrukt Philip Van Eeckhoute. “En het gaat verder dan schaalvoordelen. We kwamen allemaal tot de conclusie dat ondernemers een nog betere en gepaste ondersteuning moesten krijgen. In oktober 2015 hebben de verantwoordelijken aan de medewerkers van de entiteiten gemeld dat we drie jaar tijd namen om tegen 2018 een geïntegreerde hr-dienstengroep te maken die alle personeelszaken opvolgt. In België heeft niemand zo’n groot aanbod, van voor de start van een loopbaan tot na het pensioen. Dat betekent niet alleen werken onder één naam. Het is vooral belangrijk dat er één aanspreekpunt is. Het is niet de bedoeling dat een van de 38.400 zelfstandige ondernemers die via Liantis voor een aanvullend pensioen spaart, maandag de ene medewerker aan de lijn heeft en twee dagen later iemand anders als het over de loonberekening van zijn vijf medewerkers gaat. De tijd is voorbij dat die consulenten niet met elkaar zouden praten.” Dat centraal aanspreekpunt is er ook digitaal, legt Van Eeckhoute uit. “Wie vroeger keek naar de website, kon klikken op ‘sociaal secretariaat’, ‘sociaal verzekeringsfonds’, ‘externe preventiedienst’, enzovoort. Nu vertrekken we vanuit de situatie van de klant en is er één login en paswoord voor alle diensten. Er is My Liantis, een intranet voor ondernemers.”

Ook op de selectiemarkt

De historische activiteiten – sociaal secretariaat, externe preventiedienst en sociaal verzekeringsfonds – blijven de belangrijkste poten van Liantis. Daarnaast is de hr-groep meer en meer actief in beloning en werving & selectie. 1600 bedrijven doen een beroep op Liantis voor de invoering van een groepsverzekering. Meer dan 1000 werkgevers schakelden vorig jaar de groep in om uitzendkrachten te zoeken, goed voor 406.000 uren uitzendarbeid. Bovendien voerde Liantis meer dan 1000 assessments uit voor bedrijven die op zoek zijn naar moeilijk te vinden profielen.

“Het uitgebreide en geïntegreerde aanbod heeft effect”, zegt Van Eeckhoute. “We winnen niet alleen nieuwe klanten, het aantal bedrijven en zelfstandigen dat wil vertrekken bij ons is ook enorm laag. Afgelopen zomer rondden we bijvoorbeeld de kaap van 200.000 zelfstandige ondernemers in ons sociaal verzekeringsfonds. Ik denk dat het dan ook realistisch is dat de groep snel 200 miljoen euro omzet zal halen.”

Een nationale groep

Liantis, en vooral een paar vroegere entiteiten, heeft lang een vooral West-Vlaams imago gehad. Van de meer dan 1700 werknemers werken er nog altijd meer dan 500 in West-Vlaanderen. Ook in sponsoring is er een sterke West- Vlaamse connectie. Liantis ondersteunt een met privé-geld gefinancierde West-Vlaamse MUG-helikopter. En het is sponsor van de voetbalploeg Cercle Brugge. “Maar we sponsoren ook KAS Eupen, en zijn een partner voor Team Belgium in de aanloop naar de Olympische Spelen”, verduidelijkt Van Eeckhoute. “Dit is een nationaal verhaal, ook historisch. De vroegere preventiedienst Ikmo was vooral in Vlaanderen en Brussel actief, tot hij tien jaar geleden fuseerde met Provilis, een Waalse tegenhanger. Liantis telt 60 kantoren in heel het land. En die blijven. Want ondanks de digitalisering van de dienstverlening merken we dat de ondernemers graag een fysiek aanspreekpunt in de eigen regio hebben. Niet alles gebeurt online. Directe toegang tot de medewerkers is cruciaal. Die volgden trouwens samen 54.000 uren opleiding om hun expertise up to date te houden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content