GROEIEN OP KRIMPENDE MARKT

Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

GEEN NIEUWE OVERNAMES.

Niet alleen Theo Dilissen klimt naar de top bij ISS. Ook Daniël Van Cauteren, vandaag nog directeur van de nv ISS België, gaat vanaf 1 april aan de slag in Kopenhagen als director international operations. “De Belgische afdeling behoort tot de groep van de pioniers,” becommentarieert Van Cauteren de nieuwe bedrijfsaanpak. “België werkt al langer via de segmentering. Maar de uitwisseling van kennis met andere landen zal natuurlijk toenemen.”

ISS België kan bogen op een meer dan schone groei. Het bedrijf hees zich inmiddels, samen met de nv Abilis, naar de leiderspositie in eigen land. De omzet klom van 1,5 miljard frank in 1991 naar 2,8 miljard in 1998. Het aantal werknemers bedraagt inmiddels 3500. Toch een merkwaardige prestatie op een markt die vorig jaar in totaal met 8% kromp. “Schoonmaken kan iedereen. De grote uitdaging is meedenken met de structuur en de organisatie van de klant,” verduidelijkt Daniël Van Cauteren. “We voeren een zeer gefocuste benadering met 300 grote organisaties. Sommige groepen van klanten doen we niet, zoals buurtwinkels en apothekers. Netwerken van bankkantoren dan weer wel, want daar kunnen we een allesomvattend dienstenpakket leveren. Onze mensen gaan bijvoorbeeld winkelen voor het personeel,

tijdens de kantooruren.”

Bovendien is de groei van ISS België in hoofdzaak organisch. De multinational in schoonmaak nam het voorbije decennium slechts twee bedrijven over. De Limburgse nv Elma is regionaal actief in de vleesverwerkende industrie. Zaakvoerder Johan Maesen blijft zijn kmo met veertig werknemers en 50 miljoen frank omzet verder leiden. Ook William van den Steen blijft aan het roer van zijn gelijknamige kmo uit Sint-Niklaas. “We bekijken voortdurend de markt, maar voorlopig komen er geen overnames meer,” weet Daniël Van Cauteren. “De verkopers vragen veel te hoge prijzen. Je moet toch een return op je acquisitie hebben.”

De segmentering van ISS België wijkt enigszins af van die van het moederbedrijf. Voeding, luchthavendiensten, gezondheidszorg, kantoormarkt en defensie zijn de activiteiten. “Al deze bedrijven zijn juridisch aparte identiteiten en onafhankelijke units. We combineren de voordelen van kleine bedrijfjes – zoals verantwoordelijkheid, flexibiliteit en ondernemerschap – met de knowhow van een grote multinational.”

Een bijzondere tak is ISS Army, een business unit van de nv ISS Servicesystem. De defensiepoot verzorgt het grootste deel van de schoonmaak in het Belgische leger. Een contract dat in 1997 werd binnengehaald, na de uitbesteding van de reiniging door defensie. “De outsourcing in België kan nog sterk groeien. Slechts 40% van de bedrijven en instellingen besteedt de schoonmaak uit. In Groot-Brittannië en Nederland bedraagt dit percentage 90%,” berekent Daniël Van Cauteren. De sterke politisering in the rotten heart of Europe zet een rem op die outsourcing.

Wolfgang Riepl

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content