Een reis naar het Britse Bornmouth bracht bij Johan Vanlommel een totale kentering teweeg. De zaakvoerder van de bvba Rabbit had in de Diestse binnenstad een winkel in rauwkost. "Het concept, waarmee we tien jaar geleden startten, sloeg in als een bom. Rabbit was de eerste convenience store in Diest en omstreken met ultraverse rauwkost." De zaak groeide aardig. Maar toen Vanlommel in Bornmouth vaststeld...

Een reis naar het Britse Bornmouth bracht bij Johan Vanlommel een totale kentering teweeg. De zaakvoerder van de bvba Rabbit had in de Diestse binnenstad een winkel in rauwkost. "Het concept, waarmee we tien jaar geleden startten, sloeg in als een bom. Rabbit was de eerste convenience store in Diest en omstreken met ultraverse rauwkost." De zaak groeide aardig. Maar toen Vanlommel in Bornmouth vaststelde dat tal van winkels van kleine zelfstandigen ingepalmd waren door grote ketens, besefte hij dat samenwerken met de grootdistributie hem andere toekomstperspectieven zou opleveren. "In augustus was ik met vakantie, in februari het jaar nadien was ik leverancier van een grootwarenhuis," zegt de zaakvoerder. Dat was in 1996. Vandaag zet Rabbit nog grotere stappen. Het bedrijf verhuisde uit de te eng geworden Diestse binnenstad, en pootte een gloednieuw bedrijvenpand neer op de industriezone Molenstede. De investering van 30 miljoen, HACCP-goedgekeurd, verdrievoudigde de capaciteit. Bovendien besefte het familiale Rabbit, na tien jaar werking, dat het noodzakelijk was om het management te professionaliseren. Hans Decroos, de vroegere business unit manager van de vleesgigant Ikana-De Vleeschmeesters (dochter van de Nederlandse Dutch Meat Corporation) kocht een kwart van de aandelen, de overige driekwart blijft in handen van de familie Vanlommel. "Decroos zorgt voor de nodige structuur in onze familiale kmo," beseft Johan Vanlommel. "Bovendien is hij gewoon te onderhandelen met grote groepen." Een niet te versmaden troef voor Rabbit, want het bedrijf richt zich eveneens op de collectiviteitenmarkt: ziekenhuizen, traiteurs, catering... Rabbit produceert immers dagelijks ultraverse rauwkost-, pasta- en fruitsalades. Het gamma omvat tachtig producten, met onder meer aardappel- en boontjessalade, champignons met look, of broccolisalade. "De cateraars, de collectiviteitenmarkt en de horeca bieden stabiliteit in de bestellingen," weet Johan Vanlommel. "We produceren enkel op bestelling. De consumptie van rauwkost kent schommelingen, afhankelijk van het weer, met 30 tot 40%. Als de zon vier uur schijnt, piekt onze productie. Maar dat vereist een enorme flexibiliteit van het personeel." Het personeel omvat twintig vaste werknemers, die in 1998 50 miljoen omzet zullen halen.