Interieurbouwer Convents wil doorgroeien. Daartoe wendt gedelegeerd bestuurder Tony Quintens de steven naar het buitenland.
...

Interieurbouwer Convents wil doorgroeien. Daartoe wendt gedelegeerd bestuurder Tony Quintens de steven naar het buitenland.De kwalitatieve inrichting van bankkantoren, operatiezalen, burelen of hotelkamers vormt de markt waar de Convents Groep al 46 jaar in thuis is. De opgebouwde know-how wordt nu ook benut voor de hoogwaardige inrichting van bedrijfsruimten. Vijf jaar geleden werd een omzet van 200 miljoen frank gehaald. Sindsdien steeg de bedrijvigheid onder impuls van Tony Quintens schoonzoon van stichter René Convents naar 744 miljoen vorig jaar. De Convents Groep bestaat vandaag uit vier deelbedrijven. De core business zit in Convents Products (400 miljoen omzet). Conra/Van Hespen produceert houten (Conra) en aluminium (Van Hespen) ramen (180 miljoen omzet). Daarbij komen nog Crea Decor en IBSB, gespecialiseerd in respectievelijk losse bemeubeling (35 miljoen omzet) en verplaatsbare wanden voor bedrijfsruimten (100 miljoen omzet). De nieuwbouw in Beringen vormt weldra het commercieel centrum van deze twee speerpunten die samen met Convents Products het draagvlak vormen voor verdere expansie. "De bedoeling is dat het bedrijf continu blijft groeien," zegt Tony Quintens. "We plannen daartoe ook overnames, maar niet noodzakelijk in de interieurbouw. Zolang ze maar met de bouwssector verwant zijn." De Belgische markt is verzadigd, de prijzen bijzonder scherp mede door de stevige buitenlandse concurrentie. Terugvechten op hun markten is dan de aangewezen strategie. Tony Quintens ziet in de eerste plaats marktopportuniteiten in Nederland. "De interieurbouw zit er in de lift en de prijzen zijn er voor ons aantrekkelijker dan in Belgë." Concreet vertaalt zich dat in de start van een verkooporganisatie bij de noorderburen. Tevens wil Convents er een toonzaal huren. Mond-tot-mond-reclame moet de rest doen, marketing is geen uitgavenpost in Beringen. Wel zijn er investeringen gedaan om een Iso 9002-certificaat binnen te halen, met succes. Dat vergemakkelijkt de expansie. "Het helpt ook om de interne keuken op orde te zetten. Maar vooral : steeds meer klanten vragen ernaar. Multinationals als Exxon, Rodamco of instellingen als de EU doen zonder certificaat geen zaken meer."Convents heeft voorts ook een samenwerking lopen met het Amerikaanse Woldmed om dokterskabinetten in te richten. Gezamenlijk exporteren ze naar Frankrijk, Engeland, Duitsland. Naar andere overzeese markten wordt niet echt gespeurd. "Maar als er morgen een Japanner aan de deur staat, zeggen we niet neen, natuurlijk." TONY QUINTENS (CONVENTS GROEP) Nieuw commercieel centrum als drager van de expansie.