"Als fabrikant van braad- en kookpannen waren we op zoek naar een alternatief voor PFTE (polytetrafluorethyleen, een chemische stof die gebruikt wordt voor teflon, nvdr). Boven een bepaalde temperatuur geeft PFTE namelijk toxische gassen af", zegt Wim De Veirman, CEO van GreenPan. "Op een beurs ontmoette ik een Zuid-Koreaans bedrijf, Thermolon, dat gespecialiseerd is in bedekkingsmaterialen voor andere industrietakken dan de onze, zoals de luchtvaart. Naast een minimaal a...

"Als fabrikant van braad- en kookpannen waren we op zoek naar een alternatief voor PFTE (polytetrafluorethyleen, een chemische stof die gebruikt wordt voor teflon, nvdr). Boven een bepaalde temperatuur geeft PFTE namelijk toxische gassen af", zegt Wim De Veirman, CEO van GreenPan. "Op een beurs ontmoette ik een Zuid-Koreaans bedrijf, Thermolon, dat gespecialiseerd is in bedekkingsmaterialen voor andere industrietakken dan de onze, zoals de luchtvaart. Naast een minimaal aanbakrisico was het voordeel van hun technologie de grote hittebestendigheid. Algauw werd duidelijk dat we allebei belang hadden bij het ontwikkelen van een specifieke technologie voor keukengerei. We besloten om samen een aangepaste versie van hun product te ontwerpen." In dat stadium rijzen er natuurlijk vragen. Wie stelt welke middelen ter beschikking? Wie neemt de verkoop voor zijn rekening? "Uiteraard wilden we exclusiviteit op de technologie die we gezamenlijk ontwikkelden . Thermolon eiste minimale bestelvolumes en stond erop dat de standaard voor onze bakpannen overeenkwam met hun eigen kwaliteitsnormen. Al die aspecten hebben we samen formeel geregeld." Is de relatie tussen beide partners geëvolueerd sinds hun eerste contact in 2006? "Zeker. Nu er een vertrouwensband is gegroeid, is onze werking veel beter geïntegreerd. Toch hebben we onze activiteiten niet samengevoegd en ook geen wederzijdse participaties genomen, want onze oorspronkelijke sectoren liggen te ver uit elkaar. Bovendien vertegenwoordigt bekleding maar een klein deel van de totale kostprijs van onze producten, net zoals bakpannen een kleine afzetmarkt vormen voor Thermolon." Sinds de ontwikkeling van het gezamenlijke product - waarvoor de investeringen gespreid werden - is er veeleer sprake van een leverancier-klantrelatie. "We kopen materiaal bij Thermolon per kilo en brengen het zelf aan op onze producten. We verzorgen ook de marketing, omdat wij in contact staan met de klant. Maar voor specifieke acties of projecten gaan we uiteraard rond de tafel zitten met onze partners, inclusief Thermolon." Was het echt noodzakelijk om beide merken te vermelden op het product? "GreenPan is het merk, Thermolon de technologie. Ik zie het meer als een kwaliteitslabel voor de consument en een waarborg tegen eventuele namaak." GreenPan kon dankzij dit partnerschap een vernieuwend en concurrerend product op de markt brengen, terwijl Thermolon een heel ander marktsegment aanboorde en media-aandacht kreeg.