De golfsport was nooit populairder dan vandaag. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Royal & Ancient, uitgevoerd door Sports Marketing Surveys. Overal wordt groei opgetekend. Vandaag spelen wereldwijd 66,6 miljoen mensen op regelmatige basis golf. Daarmee lijkt de sport een van de grote winnaars van de pandemie. Golf staat bekend als een gezonde sport, want ze wordt beoefend in de openlucht en de sociale afstand is er helemaal niet moeilijk om te respecteren. Dat heeft...

De golfsport was nooit populairder dan vandaag. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van de Royal & Ancient, uitgevoerd door Sports Marketing Surveys. Overal wordt groei opgetekend. Vandaag spelen wereldwijd 66,6 miljoen mensen op regelmatige basis golf. Daarmee lijkt de sport een van de grote winnaars van de pandemie. Golf staat bekend als een gezonde sport, want ze wordt beoefend in de openlucht en de sociale afstand is er helemaal niet moeilijk om te respecteren. Dat heeft er ongetwijfeld mee voor gezorgd dat heel wat nieuwsgierigen de voorbije twee jaar de stap naar een club hebben gezet. In Europa is voor het eerst de grens van 10 miljoen clubleden overschreden. In de Verenigde Staten zijn er nu bijna 38 miljoen golfers, wat meer is dan 10 procent van de bevolking. Dan volgt Azië met bijna 25 miljoen actieve golfliefhebbers: een stijging van 10 procent in twee jaar tijd. Een andere positieve trend is dat almaar meer jonge volwassenen naar de greens trekken. Golfen is jarenlang vooral populair geweest bij mensen van vijftig of ouder, maar blijkbaar heeft de gezondheidscrisis een jonger publiek naar de golfbaan gelokt. Volgens de studie waren het telewerk en de reisbeperkingen een trigger om groener te gaan leven. Er spelen nog andere factoren een rol. De voorbije jaren is de golfsport almaar democratischer geworden. Er zijn nog wel privéclubs die een heel hoog lidgeld vragen, maar vele hanteren best redelijke tarieven. Ondertussen hanteren almaar meer openbare parcours het pay-and-playconcept: gewoon een ticket betalen en je kunt spelen. Daarnaast zijn er in veel landen ook meer ludieke voorzieningen bij gekomen. Zo is het vaak mogelijk te golfen op verlichte banen of met een geavanceerde 3D-simulator, op dezelfde manier als je naar de bowlingzaal gaat: biertje erbij en muziek op de achtergrond. Niet alleen leuk maar ook drempelverlagend, en dus ideaal om kennis te maken met de sport. Vooral in Amerika wordt die manier van golfen, vaak als afterwork, almaar populairder. Ook in ons land zit golfen in de lift. In 2021 overschreden de bij de federatie geregistreerde clubleden voor het eerst de grens van 7.000. Dankzij lagere lidgelden in veel clubs en op maat gemaakte kennismakingsformules heeft de discipline een nieuw, jonger en vrouwelijker publiek aangetrokken. Het is nu aan de clubs om ervoor te zorgen dat die nieuwsgierigen en beginnende spelers ook blijven terugkomen.