Draadloze verbinding met wifi of Bluetooth

Sinds 11 april kan iedereen die in Brussel op Tram 3 rijdt, drie maanden lang gratis online gaan met zijn smartphone, tablet of laptop. Dat kan via wifi en Bluetooth. De stunt is een onderdeel van de marketingcampagne van Allo Telecom, dat op deze tram bovendien gratis content beschikbaar stelt zoals muziek, filmtrailers, wallpapers en beltonen. "Het openbaar vervoer op de noord-zuidas is vaak een dood moment voor jongeren. Alles wat dat moment aangenamer kan maken, is welkom", ze...

Sinds 11 april kan iedereen die in Brussel op Tram 3 rijdt, drie maanden lang gratis online gaan met zijn smartphone, tablet of laptop. Dat kan via wifi en Bluetooth. De stunt is een onderdeel van de marketingcampagne van Allo Telecom, dat op deze tram bovendien gratis content beschikbaar stelt zoals muziek, filmtrailers, wallpapers en beltonen. "Het openbaar vervoer op de noord-zuidas is vaak een dood moment voor jongeren. Alles wat dat moment aangenamer kan maken, is welkom", zegt Joeri Van den Bergh van marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Allo Telecom is net als Base een onderdeel van het Nederlandse telecombedrijf KPN. Het stond vooral bekend als leverancier van Base-diensten, maar sinds begin dit jaar profileert Allo zich sterker als gsm-verkoper. Allo Telecom biedt meer dan 150 mobiele telefoons aan in zijn winkels en wil zich profileren als het merk met de goedkoopste gsm's voor jongeren die zoeken naar fun en gemakkelijke toegang tot hun sociale netwerken. Tram 3 - door Allo Telecom "Blutram" gedoopt om de link te leggen met Bluetooth - is nu een digitale speeltuin die voortdurend geobserveerd wordt door Allo Telecom. Marc Hootelé van Mec, het communicatiebureau achter de campagne: "We kunnen zien welke gms's het meest populair zijn en of jongeren liever Android, Symbian of een ander besturingssysteem gebruiken. En gebruiken ze vooral wifi of Bluetooth?" Met deze observaties kan Allo Telecom zijn aanbod aan mobiele telefoons beter afstemmen op het gebruik van de klanten. Opmerkelijk is dat deze campagne wordt uitgevoerd door Mec, terwijl dat reclamebureau Allo Telecom als klant inmiddels kwijt is. De winkelketen heeft zijn reclamestrategie nu toevertrouwd aan Carat. "De Blutram was vorig jaar al gepland, maar hij werd uitgesteld", zegt Malek Farhat, marketingdirecteur van Allo Telecom. "Intussen zijn we van bureau veranderd." Hoe past deze campagne in de brede marketingaanpak? "We zoeken steeds naar originele, eenmalige acties. Zo deden we eind maart een flashmob met dansers op de Antwerpse Meir, en in Brugge was er een actie met Tanja Dexters." Allo Telecom koos voor Tram 3 omdat er langs het traject tussen Heizel en Ter Kamerenbos vijf scholen liggen. Joeri Van den Bergh van InSites Consulting: "Een merk dat niet gewoon imagoreclame maakt, maar de levensstijl en de activiteiten van de jongeren ondersteunt, krijgt automatisch respect. Ik weet alleen niet in hoeverre jongeren op een Brusselse tram willen pronken met hun tablet of laptop, want zo verhogen ze het risico op een diefstal." BENNY DEBRUYNE