Is het u ook al opgevallen dat kleine auto's gewoonlijk van Europese makelij zijn? Polo, Clio, 206, Corsa, Punto, Fiesta... het is moeilijk om een Aziatisch merk te vinden.
...

Is het u ook al opgevallen dat kleine auto's gewoonlijk van Europese makelij zijn? Polo, Clio, 206, Corsa, Punto, Fiesta... het is moeilijk om een Aziatisch merk te vinden. Aangezien het segment van de kleine wagens almaar groter wordt (nu al 28% van het totale verkoopvolume), besloot Toyota de tegenaanval in te zetten. Het ultieme wapen heet de Yaris, een wagen die voldoet aan zowat alle Europese normen qua constructie, uitzicht en rijkwaliteiten. De Yaris werd trouwens ontworpen in het Brusselse European Office of Creation van Toyota. De Griekse designer Sotiris Kovos kreeg er de vrije hand. De Yaris heeft niet alleen een opvallend en vernieuwend uiterlijk, maar is ook ruim, praktisch en zuinig. Hij biedt makkelijk plaats aan vier inzittenden. Dankzij de verschuifbare (over 15 cm) en neerklapbare achterbank kan het laadvolume worden uitgebreid. Vrij uniek voor dit segment is ook dat de nieuwkomer kan worden uitgerust met een semi-automatische versnellingsbak, de Freetronic. Hiermee kan u manueel schakelen zonder het koppelingspedaal te gebruiken. Koppelen en ontkoppelen gebeurt elektronisch. Een aanrader. De Yaris is slechts met één benzinemotor verkrijgbaar. De twee koetswerkuitvoeringen - drie- en vijfdeurs - ogen allebei even elegant. Er zijn ook drie uitrustingsniveaus: Terra, Luna en Sol. Stuurbekrachtiging is standaard, evenals getint glas, ruitenwissers met twee snelheden en interval, een elektrisch bedienbare wis-/wasinstallatie voor de achterruit, halogeenkoplampen, een radio met vier luidsprekers en een overvloed aan praktische bergruimte (15 liter) binnenin. Twee airbags zijn standaard. Spijtig genoeg is ABS alleen in optie (25.000 fr) verkrijgbaar. Airco kan ook (45.250 fr). Uniek voor deze wagenklasse is dat de Yaris kan worden uitgerust met een knap werkend, gebruiksvriendelijk GPS-navigatiesysteem (49.900 fr). Twee Yaris-eigenschappen vallen op: de stevige koetswerkbouw - een veiligheidsitem dat het rijgedrag en het interieurcomfort positief beïnvloedt - en de waarborgclausules. De fabrieksgarantie dekt de auto gedurende drie jaar (100.000 km) tegen mechanische defecten, drie jaar tegen lakfouten en twaalf jaar tegen doorroesten. Voor het eerst op de markt geeft Toyota ook drie jaar gratis onderhoud (tot 45.000 km), wat bewijst dat de constructeur vertrouwen heeft in zijn nieuweling.PATRICK OP DE BEECK