De krant De Morgen (uitgegeven door De Persgroep) en het reclamebureau GV/Company (een dochter van de TBWA-groep) wonnen de Grand Effie 1999. De jury vond een grote coherentie in de marketingaanpak en de creatieve uitwerking bij de krant. Bovendien gaat het om een case met een lange adem. In 1992 nog was De Morgen het lelijke eendje in de krantenbijt van De Persg...

De krant De Morgen (uitgegeven door De Persgroep) en het reclamebureau GV/Company (een dochter van de TBWA-groep) wonnen de Grand Effie 1999. De jury vond een grote coherentie in de marketingaanpak en de creatieve uitwerking bij de krant. Bovendien gaat het om een case met een lange adem. In 1992 nog was De Morgen het lelijke eendje in de krantenbijt van De Persgroep (ook uitgever van de populaire krant Het Laatste Nieuws). Uitgever Christian Van Thillo besloot toen de krant te herlanceren met een nieuwe directeur ( Koen Clement) en in 1994 ook met een nieuwe hoofdredacteur ( Yves Desmet). Op dat moment had de krant een oplage van 20.000 exemplaren. De Morgen, in 1978 gestart als een progressieve krant, richt zich als onafhankelijk dagblad op de jonge Vlaamse intelligentsia. Inmiddels rondt de oplage bijna de kaap van 50.000. Deze markante opmars werd bereikt dankzij reclamecampagnes (met slogans als U kunt maar beter een eigen mening hebben en Bent u nog mee?), spaaracties en redactionele vernieuwingen. Volgens het CIM-onderzoek telde De Morgen in 1998 242.300 lezers. Daarmee komt de concurrerende Vlaamse kwaliteitskrant De Standaard (266.000 lezers) binnen bereik. De Standaard haalt nu een oplage van meer dan 70.000 exemplaren. De Morgen en GV/Company wonnen eveneens de gewoneGouden Effie. Vorig jaar kozen de leden van de Stichting Marketing Koen Clement tot Marketeer van het Jaar. Bij de CCB Awards kreeg GV/Company driemaal goud voor de De Morgen-campagne. GV/Company oogstte nog meer succes bij de Effies. Het bureau haalde met de case van de telefonische vindservice Scoot ook een Zilveren Effie. Goud was er verder voor Renault en Publicis (de lancering van de Kangoo). Ondanks de commotie die volgde op de sluiting van de Renault-fabriek in Vilvoorde in 1997, slaagde het bureau erin de Kangoo naar voren te brengen als een sympathiek merk. Voor VVL/BBDO was er zilver (voor Interlabor Interim) en tweemaal brons (voor Winfield, Rothmans en Carlsberg). Voor de Interlabor-case ontving het bureau ook de measurement of effectiveness award. De Effie is een organisatie van de Stichting Marketing, CV-News en de Unie van Belgische Adverteerders. Ze bekroont marketingcases waarin de reclame-aanpak een aanwijsbaar effect heeft op het marktsucces.