GRACIEUS DOOR BERG EN DAL

We mochten met het gamma 2012 van de grote Land Rovers rijden. En raakten andermaal onder de indruk van wat het ding uit zijn mouw schudt zodra het de gewone weg verlaat. Niet alleen de onklopbare Defender, maar ook de Discovery en zelfs de knusse Range Rover.

We twijfelden even langs welke weg we u zouden laten binnenrijden, in dit verhaaltje over de Defender, Discovery en Range Rover, de grote modellen van Land Rover. Enerzijds: een Land Rover, dat blijft een oorlogsmachine. Wielen waarmee je niet alleen door velden rijdt die een nieuwe dimensie geven aan de term ‘drassig’. Je kan ermee door een laagstaand riviertje vol vileine rotsblokken rijden – zelf uitgeprobeerd. Anderzijds: waarom zou je uitgerekend die kwaliteiten prijzen als je weet dat in onze contreien niet eens een op de tien eigenaars van een Range Rover die auto kiest om ermee door berg en dal te rijden. Een Range Rover, dat is en blijft immers een SUV die grote klasse ademt. En status, ja ook dat. Verpakt in een silhouet dat al sinds de jaren zeventig nauwelijks is veranderd, maar door de decennia heen toch met zijn tijd mee evolueerde. Waarom zouden we het dan nog over de ‘terreinkwaliteiten’ hebben, zoals men dat in de autowereld zegt? Misschien omdat ze gewoon in-drukwekkend zijn voor de modale bestuurder.

Hoewel hij ons andermaal overweldigde, hoeven de terreinkwaliteiten van de rustieke Defender niet te verbazen. We waren dus ten onrechte onder de indruk toen we er niet mee door een beekje gingen rijden, maar door een heuse vijver. Of toen we modderheuvels opreden waar zelfs de best geoefende soldaat met veenlaarzen niet te voet op raakt. Maar ook wat je allemaal kan uitspoken met de Discovery en de Range Rover, zou de verbeelding van iedere modale weggebruiker tarten als nooit tevoren. ” Have faith in the car“, lachte de instructeur toen hij zag dat we het niet vertrouwden toen we met de luxueuze en voluptueus uitgeruste Range Rover vol leder en kostbaar hout een ravijntje in moesten duiken, diep in het bos. Om het niet te hebben over andere halsbrekende toeren doorheen velden en heuvels met kniehoge modder, met de Discovery. Toen we telkens opnieuw dachten: oké, de Defender is hier echt voor gemaakt, maar dat je dit ook kan met de Defender en Range Rover….

Beter uitgerust, zuiniger motoren

In het gamma voor 2012 van de grote Land Rovers zitten de wijzigingen vooral onderhuids. De opsmuk aan het uiterlijk is beperkt tot een paar details en uitrusting, zoals een performanter entertainmentsysteem. Voorts is aan de turbodiesels gewerkt om de uitstoot naar beneden te brengen. Zelfs in de Defender, die nog tot 2015 (dan rolt zijn opvolger tevoorschijn) het perfecte stuk alaam blijft voor wie de meest onbereikbare oorden wil aandoen: de 2.2 turbodiesel krijgt een deeltjesfilter en voldoet nu aan de Euro 5-norm.

Ook de zescilinder turbodiesel van de Discovery en de Range Rover zijn zuiniger geworden (gemiddeld verbruik van 8,6 en 8,8 liter voor de versies van 211 en 256 paarden). Zodra je weer op gewone openbare wegen komt, overtuigen ze alweer met een hoog niveau van comfort en dynamiek, zowel op autoweg als op kleinere binnenwegen. Terwijl ons ook opviel hoezeer de Discovery in de loop der jaren op de Range Rover is gaan lijken. Zeker nu hij voor 2012 een licht aangepaste snoet kreeg, is hij nog moeilijker te onderscheiden van de Range, vooral dan als je hem frontaal op je af ziet komen. En ook in rijgevoel en terreincapaciteiten, zelfs afwerking en opsmuk van het interieur, zijn ze elkaar waard geworden. Het verschil huist dan ook vooral in de vormgeving van de achtersteven, die bij de Discovery iets minder dynamisch is maar des te meer bagageruimte biedt, en in de prijs. Bovendien is de Range de enige Land Rover die nog altijd te krijgen is met de politiek compleet incorrecte maar o zo heerlijke V8 van 4,4 liter. Wil je een Range met de bravere V6, dan moet je inderdaad voor de versie Range Rover Sport kiezen.

JO BOSSUYT

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content