Als wij een nieuwe gps aanschaffen, dan willen we die bij onze thuiskomst rustig ontdekken aan de keukentafel. Helaas: bij Navman denkt men daar anders over. Want bij de nieuwe S90i (richtprijs: 349 euro) krijgt u er geen lader voor het elektriciteitsnet meer bij. En dus moesten wij meteen de auto in om hem via de meegeleverde 12V-adapter uit te pluizen. Handig is wel dat de oplaadkabel op een vernuftige wijze in de houder verwerkt is, zodat de S90i bij plaatsing altijd opgeladen wordt. Bij het starten van de auto wordt de gps overigens automatisch geactiveerd. Soms is dat p...

Als wij een nieuwe gps aanschaffen, dan willen we die bij onze thuiskomst rustig ontdekken aan de keukentafel. Helaas: bij Navman denkt men daar anders over. Want bij de nieuwe S90i (richtprijs: 349 euro) krijgt u er geen lader voor het elektriciteitsnet meer bij. En dus moesten wij meteen de auto in om hem via de meegeleverde 12V-adapter uit te pluizen. Handig is wel dat de oplaadkabel op een vernuftige wijze in de houder verwerkt is, zodat de S90i bij plaatsing altijd opgeladen wordt. Bij het starten van de auto wordt de gps overigens automatisch geactiveerd. Soms is dat praktisch, maar vaak ook storend. Het breedbeeldkleurenscherm van de S90i fungeert volledig als touchscreen. Een handige 'home'- of 'mute'-knop ontbreekt dus. De kaarten zijn van Tele Atlas en beslaan heel Europa, inclusief de points of interest zoals benzinestations, parkeerterreinen en geldautomaten. Ze zijn twee- of driedimensioneel te bekijken, en er wordt automatisch overgeschakeld tussen dag- en nachtweergave. Over de snelle en continue verbinding met de gps-satellieten hebben we alleen maar lof. Alleen in tunnels geeft de S90i wel eens forfait. Wanneer u afwijkt van een voorgestelde route, brengt de back on trackfunctie u snel weer op het juiste spoor. In theorie althans, want tijdens onze test bleef de gps ons niet zelden halsstarrig aansporen om ommekeer te maken. Toch vonden wij de navigatie-instructies doorgaans duidelijk en accuraat. In tegenstelling tot bij andere gps-systemen kwamen we niet één keer onverwacht op een onverharde weg terecht. Niet in eigen land, maar ook niet in enkele kleine dorpjes aan de Costa Blanca. U merkt het: wij gaan vér bij onze tests. Voor de audiocommentaar kunt u kiezen tussen meerdere Nederlandstalige stemmen. De ene is al wat duidelijker dan de andere. Navman schept trouwens op over de ingebouwde text to speechtechnologie - waardoor sommige straten echt genoemd worden -, maar de meerwaarde vonden wij eerder beperkt. De S90i bevat ook de locaties van flitspalen in heel Europa. Wanneer u in de buurt van zo'n paal komt, wordt u daarop attent gemaakt. Als u net voordien echter uit een zijstraat gereden komt, zwijgt de S90i helaas in alle talen. Dat kan beter. De ingebouwde TMC-ontvanger haalt actuele verkeersinformatie uit de lucht, maar hiervoor gebruikt u best de bijgeleverde antenne. Volledig feilloos werkt het systeem niet, maar het kan u wel heel wat fileleed besparen. Niet onbelangrijk: het abonnement op deze realtime verkeersinformatie is 'levenslang gratis'. De S90i is ook een carkit. Via Bluetooth kunt u uw gsm namelijk draadloos verbinden voor handenvrij belgemak. Inkomende oproepen ziet u meteen op het scherm, en u beantwoordt ze met een druk op het touchscreen. Daarnaast registreert deze gps ook uw afgelegde kilometers. Met de bijgeleverde Navman Desktop Manager zet u die informatie snel over naar uw computer. (T) Door Roel Van Espen